ایران، به افغانستان حمله نمی‌کند

سفیر ایران در کابل: اگر آمریکا از خاک افغانستان به ایران حمله کند، مقامات ایران تصمیم می‌گیرند چگونه پاسخ دهند

ایرنا - بهادر امینیان سفیر جمهوری اسلامی ایران و مشاور امنیت ملی افغانستان

بهادر امینیان، سفیر سفارت ایران در کابل می‌گوید جمهوری اسلامی ایران به افغانستان حمله نخواهد کرد، اما حمله به پایگاه‌های آمریکایی در این کشور، به تصمیم‌گیری مقامات کشورش ربط دارد.

سفیر ایران، در گفتگو با شبکه خصوصی آریانا نیوز در کابل، درباره تنش‌های تازه ایران با ایالات متحده آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران، به افغانستان حمله نخواهد کرد، زیرا حکومت ایران به حاکمیت و اراضی این کشور احترام می‌گذارد. اما اگر آمریکا از یکی از پایگاه‌های نظامی‌اش که در افغانستان قرار دارد، به ایران حمله کند، مقامات کشورش درباره چگونگی پاسخ به این حمله تصمیم خواهند گرفت.»

آقای امینیان در رابطه با عدم حمله نظامی ایران به افغانستان، افزود: «حکومت ایران یک بازیگر مسئول و خردمند است و در جایی که با ما درگیر نباشد، درگیر نخواهد شد. اما اگر ایالات متحده آمریکا، از خاک افغانستان به ایران حمله کند، مقامات حکومت ایران، تصمیم خواهند گرفت که چگونه به آن پاسخ دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر ایران، همچنین از تعهد محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در رابطه با این که به هیچ‌کس اجازه نخواهد داد از خاک کشور علیه کشور دیگری استفاده صورت گیرد، استقبال کرد و گفت: «تعهد و اقدام رئیس جهوری افغانستان شرافتمندانه بود و ما از این تصمیم راضی هستیم.»

سفیر ایران، در پایان سخنانش با اشاره به گفت‌وگوهای صلح افغانستان، تاکید کرد: «جمهوی اسلامی ایران، از روند صلح در افغانستان حمایت می‌کند و در نشست صلحی شرکت خواهد کرد که نمایندگان مردم و دولت افغانستان، در آن حضور داشته باشند.»

احمدشاه ذکی، کارشناس مسائل سیاسی، درباره گفته‌های تازه سفیر ایران در کابل به ایندیپندنت فارسی گفت: «از گفته‌های سفیر ایران در کابل چنین برمی‌آید که در صورت استفاده نظامی آمریکا از خاک افغانستان علیه ایران، ایران نیز مقابله به مثل خواهد کرد. من سخنان سفیر را دقیق شنیدم. او در این مورد پاسخی واضح و روشن داد. حالا بر رهبران حکومت افغانستان است که چگونه این وضعیت را مدیریت ‌کنند و کشور را از تنش میان آمریکا و ایران دور نگه‌دارند.»

شامحمود شهیم، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی می‌گوید: «سفیر ایران به وضوح گفت اگر از پایگاه‌های نظامی آمریکا علیه ما استفاده شود، تصمیم پاسخ این حملات با مقامات حکومت ایران است. معلوم می‌شود اگر آمریکا حمله کند، ایران نیز جواب خواهد داد. ملت افغانستان و حکومت ما نخواهند توانست چیزی بیش از یک نظاره‌گر باشند، اما بهتر است که چنین حرکتی صورت نگیرد، که در غیر آن صورت بدبختی ما بیشتر از گذشته خواهد شد و دیگر راهی برای آرامش و تامین صلح باقی نخواهد ماند.»

بیشتر از