قانون‌گذاران آمریکایی: کاخ سفید باید ایران را به‌دلیل حملات حماس مجازات کند

۱۱۳ نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای خواستار اعمال حداکثر تحریم‌ها علیه ایران شدند

بیش از ۱۰۰ قانون‌گذار آمریکایی شامگاه دوشنبه ۱۶ اکتبر نامه‌ای به جو بایدن نوشتند و با اشاره به ارتباط میان تهران و حماس، از او خواستند حداکثر تحریم‌های ممکن را علیه ایران اعمال کند.

به گزارش واشنگتن پست، در این نامه که ۵۰ نماینده جمهوری‌خواه و ۶۳ نماینده دموکرات آن را امضا کرده‌اند، آمده است دولت باید جلو فروش نفت ایران به سایر کشورها از جمله چین را بگیرد تا یکی از منابع مالی کلیدی جمهوری اسلامی را قطع کند.

کاخ سفید تاکنون چنین رویکردی اتخاذ نکرده است، گرچه ممکن است موضعش به‌سرعت تغییر کند. هرگونه اقدام شدید علیه ایران ممکن است به تشدید درگیری در منطقه‌ای بینجامد که دولت بایدن می‌خواهد تا حد ممکن آرام و باثبات باشد. از سوی دیگر، محدودسازی فروش نفت ایران می‌تواند قیمت جهانی بنزین را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکنش دولت بایدن به نتیجه‌گیری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد نقش ایران در حمله حماس به اسرائیل بستگی دارد. مقام‌های آمریکایی پیش‌تر به واشنگتن پست گفته بودند که حماس آموزش و تسلیحات را از ایران دریافت کرده است، اما شواهد مستندی که ارتباط مستقیم ایران با این حمله را اثبات کند ارائه ندادند.

به گزارش واشنگتن پست، قرار است مقام‌های ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه اطلاعات لازم در مورد حمله حماس و جنگ اسرائیل در غزه را در اختیار ۱۰۰ سناتور کنگره قرار دهند.

در این نامه، از بایدن خواسته شده است آمریکا قطر و ترکیه را تحت فشار بگذارد تا «ارتباطشان با حماس را قطع کنند» و علاوه بر کاهش درآمد ایران از فروش نفت به چین، تحریم‌های موشکی این کشور را که قرار است روز چهارشنبه ۱۸ اکتبر منقضی شود تمدید کند.

اعضای کنگره ضمن تقدیر از کمک بایدن به اسرائیل، نوشته‌اند: «ایران باید برای ادامه تامین مالی حماس و تروریسم اسلامی پاسخگو باشد. از دولت می‌خواهیم تمام اقدام‌های لازم را به عمل آورد تا منابع مالی ایران را قطع کند. این اجرای حداکثری تمام تحریم‌های آمریکا و تمام اقدام‌ها برای قطع معامله نفت با چین را شامل می‌شود.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در بیانیه‌ای به حدود ۱۰۰۰ تحریم این وزارتخانه اشاره کرد که پیش از حمله حماس به اسرائیل، علیه اشخاص حقیقی و حقوقی تحت حمایت مالی ایران و گروه‌های نیابتی مانند حماس و حزب‌الله اعمال شده بود.

در این بیانیه آمده است: «ما به اقدام‌های مقتضی برای مقابله با فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و سراسر جهان ادامه خواهیم داد.»

چنانچه آمریکا تصمیم بگیرد ایران را مجازات کند، بدیهی است درآمد نفتی این کشور هدف گرفته می‌شود، اقدامی که ممکن است بهای هر بشکه نفت را حدود ۱۰ دلار افزایش دهد و میانگین قیمت هر بشکه بنزین را به بیش از ۴ دلار برساند، وضعیتی که در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ به‌نفع بایدن نیست.

از سویی، افزایش بهای نفت می‌تواند به‌معنای ده‌ها میلیارد دلار درآمد اضافی برای روسیه و تامین مالی جنگ این کشور در اوکراین باشد.

ایران تحت شدیدترین تحریم‌های امریکا قرار دارد، از جمله تحریم اقتصادی تقریبا کاملی که مانع ارتباط شرکت‌های بین‌المللی با  موسسات مالی ایران یا واردات محصولات ایرانی می‌شود.

مت داس، مشاور سابق سیاست خارجی سناتور برنی سندرز و معاون اندیشکده «مرکز سیاست بین‌المللی»، با اشاره به ناکامی این محدودیت‌ها در تغییر رویکرد دولت ایران، به واشنگتن پست می‌گوید: «ایران تحت سنگین‌ترین تحریم‌ها قرار دارد، و مدتی طولانی تحت تحریم بوده است. به نظر نمی‌رسد تحریم پشت تحریم جوابگو باشد، به‌خصوص وقتی لغو تحریم‌ها چنین هزینه سیاسی سنگینی دارد.»