پوتین وارد پکن شد؛ سفری در میانه دو جنگ

شی جین پینگ، رهبر چین، روز سه‌شنبه از «دوست عزیز» خود، ولادیمیر پوتین، در پکن استقبال کرد

Parker Song / POOL / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) برای دیدار با رئیس‌جمهوری چین وارد پکن شد، دیداری که از حمایت چین از مسکو در جنگ با اوکراین و همچنین حمایت روسیه از تلاش چین برای گسترش نفوذ اقتصادی و دیپلماتیک خود در خارج از کشور، حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شی جین پینگ، رهبر چین، روز سه‌شنبه از «دوست عزیز» خود، ولادیمیر پوتین، در پکن استقبال کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پوتین در پکن گفت که او و رئیس‌جمهوری چین در مورد روابط اقتصادی روبه‌رشد بین مسکو و پکن در زمینه انرژی، فناوری پیشرفته و سیستم‌های مالی گفت‌وگو خواهند کرد.

این دو کشور اتحادی غیررسمی علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک ایجاد کرده‌اند که اکنون با جنگ اسرائیل و حماس، پیچیده‌تر شده است.

چین به‌دنبال متعادل کردن روابط خود با اسرائیل در مقابل روابط با ایران و سوریه است، دو کشوری که به‌شدت مورد حمایت روسیه‌اند و چین به دلایل اقتصادی و همچنین برای به چالش کشیدن نفوذ واشینگتن در خاورمیانه با آن‌ها روابط خوبی دارد.

پوتین در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی چین، پروژه‌های عظیم «کمربند و جاده» چین را ستایش کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پکن در این هفته میزبان نمایندگان ۱۳۰ کشور جهان برای مجمعی درباره پروژه کمربند و جاده است.

در صدر فهرست مهمانان چین، پوتین قرار دارد که در اولین سفر خود به پایتخت یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی پس از تهاجم به اوکراین است، تهاجمی که مسکو را در انزوای بین‌المللی قرار داده است.

رهبران چین و روسیه، عصر روز سه‌شنبه در مراسم آغاز مجمع کمربند و جاده، دیدار کردند. آن‌ها سپاس در یک عکس دسته‌جمعی با دیگر رهبران حاضر در اجلاس شرکت کردند.

کرملین اعلام کرده است که پوتین قرار است روز چهارشنبه در حاشیه این اجلاس با شی جین پینگ گفت‌وگوهای مهمی داشته باشد. کرملین در بیانیه‌ای بدون اشاره به جزئیات گفت:‌ «در جریان مذاکرات، توجه ویژه‌ای به مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده از چین خواسته است تا از نفوذ خود برای کمک به کاهش تنش‌ها بین اسرائیل و حماس استفاده کند.

روسیه نیز که به‌طور سنتی روابط خوبی با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی دارد، خواستار «آتش‌بس فوری» شده است.

روابط پکن و مسکو در حال گسترش است و داده‌های گمرک پکن نشان می‌دهد که چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه است و مبادلات بین دو کشور در سال گذشته به رکورد ۱۹۰ میلیارد دلاری رسید.

در حالی که مجمع کمربند و جاده فرصت جدیدی برای دو رهبر برای نمایش اتحادشان فراهم می‌کند، کارشناسان انتظار ندارند هیچ توافق بزرگ جدیدی اعلام شود.

الکساند گابوف، مدیر مرکز کارنگی روسیه – اوراسیا، گفت که اتحاد نظامی بین دو کشور وجود نخواهد داشت، اما همکاری نظامی نزدیک‌تر از جمله در مکان‌هایی مانند قطب شمال و تلاش مشترک بیشتر برای توسعه دفاع موشکی، وجود خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین همچنین در حاشیه مجمع کمربند و جاده با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، دیدار کرد و به او گفت که از حفظ روابط با برخی از کشورهای اروپایی، «علیرغم شرایط ژئوپلیتیک فعلی» راضی است. به گفته کرملین، رهبر روسیه همچنین با رئیس‌جمهوری ویتنام دیدار کرده است.

بیشتر از جهان