سفارت افغانستان در ایتالیا خبر تعامل با وزارت خارجه طالبان را تکذیب کرد

سفیر افغانستان در ایتالیا: امور کنسولی را بر مبنای قانون اساسی افغانستان و کنوانسیون‌های بین‌المللی پیش می‌بریم

خالد زکریا، سفیر افغانستان در ایتالیا، سلطه طالبان بر افغانستان را «غیرمشروع» خواند‌ــ @KhaledZekriya / X

یک روز پس از انتشار اطلاعیه‌ای مبنی بر تعامل سفارت افغانستان در ایتالیا با وزارت خارجه رژیم طالبان، خالد زکریا، سفیر افغانستان در ایتالیا، در یادداشتی در شبکه اکس، این اطلاعیه را جعلی خواند و گفت که سفارت افغانستان این مورد را از طریق مجراهای قانونی و دادگاه‌های اروپایی دنبال خواهد کرد.

سفیر افغانستان در ایتالیا سلطه طالبان بر افغانستان را «نامشروع» خواند و تصریح کرد: «من و همکارانم در سفارت افغانستان در رم از آغاز تصاحب نامشروع قدرت از جانب گروه طالبان همواره بر مبنای قانون اساسی افغانستان (متعلق به دولت پیشین) و کنوانسیون‌ ۱۹۶۱وین، به فعالیت در بخش کنسولی و دیگر بخش‌ها ادامه داده‌ایم و به همین روش به اجرای وظایفمان ادامه خواهیم داد.»

خالد زکریا، سفیر افغانستان در ایتالیا، با تاکید بر اینکه او و همکارانش هیچ همسویی با گروه طالبان ندارند، تاکید کرد که آن‌ها در کلیه اعلامیه‌های صادره و نیز در محافل رسمی از اهمیت دموکراسی، حقوق بشر، آزادی بیان و حقوق زنان که «گروه طالبان پایمال کرده‌اند» دفاع کرده‌اند.

زکریا افزود که سفارت افغانستان در ایتالیا زیر پرچم سه‌رنگ افغانستان‌ــ متعلق به دولت پیشین‌ــ به کارش ادامه می‌دهد و برای اجرای خدمات کنسولی به قانونی اساسی افغانستان و کنوانسیون‌های بین‌المللی متکی است. او با اشاره به این نکته، خاطرنشان کرد که سفارت افغانستان در ایتالیا برای ادامه فعالیت به تعامل با گروه طالبان نیازی ندارد.

این در حالی است که روز دوشنبه اطلاعیه‌ای از طرف سفارت افغانستان در ایتالیا در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که در آن ذکر شده بود سفارت افغانستان در رم به منظور ارتقای خدمات کنسولی، با وزارت خارجه رژیم طالبان در کابل رسما در تعامل است.

در هفته‌ گذشته، نخست سفارت افغانستان در هلند و سپس سفارت افغانستان در اسپانیا با  انتشار اطلاعیه‌هایی، از تعاملشان با وزارت خارجه رژیم طالبان خبر دادند. آصف رحیمی، سفیر افغانستان در هلند، در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که دلیل این تعامل، ادامه فعالیت کنسولی و ارائه خدمات به شهروندان افغانستان مقیم اروپا است.

اما فضل‌محمود رحیمی پژواک، رایزن سفارت افغانستان در وین، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تاکید کرد که سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در اروپا پیرو کنوانسیون‌های بین‌المللی و اصول کشور میزبان‌اند و برای ادامه فعالیت کنسولی و دیپلماتیک به تعامل با طالبان نیاز ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه طالبان که از دو سال پیش در تلاش است سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج از این کشور را تصاحب کند، اخیرا پس از اعلام تعامل سفارت‌های افغانستان در هلند و اسپانیا با این گروه، در نامه‌ای اعلام کرد که سفارت‌ افغانستان در بریتانیا و اتریش اجازه فعالیت کنسولی ندارند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در اطلاعیه‌اش هشدار داد که فعالیت کنسولی این سفارت‌ها «به دلیل فقدان شفافیت و هماهنگی این سفارت‌ها با وزارت خارجه [طالبان]» از هشتم اکتبر تا اطلاع بعدی فاقداعتبار است؛ اما منابع نزدیک به سفارت افغانستان در اتریش این دستور طالبان را بی‌اعتبار خواندند و گفتند که این سفارت برای ادامه فعالیت کنسولی و سیاسی به اجازه و موافقت وزارت خارجه طالبان احتیاج ندارد.