محرومیت همیشگی مصطفی رجایی، نایب قهرمان جهان، به‌دلیل دست دادن با وزنه‌بردار اسرائیلی ‏

مصطفی رجایی ۴۰ ساله با ماکسیم سویرسکی، وزنه‌بردار اسرائیلی که در این مسابقات در جایگاه سوم ایستاد، دست داد

دست دادن مصطفی رجایی و همتای اسرائیلی در لهستان - عکس  از ویدیو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی

در پی دست دادن مصطفی رجایی،‌ وزنه‌بردار ایرانی، با رقیب اسرائیلی و سپس گرفتن عکس یادگاری با او، فدراسیون وزنه‌برداری ایران مجازات محروم شدن همیشگی این وزرشکار ایرانی از حضور در کلیه اماکن ورزشی را در نظر گرفت. مصطفی رجایی نایب قهرمان وزنه‌برداری در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی پیش‌کِسوتان جهان در لهستان است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این فدراسیون اقدام مصطفی رجایی را «در مغایرت با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» دانست و «به‌شدت محکوم» کرد.

به گزارش تایمز آو اسرائیل، مصطفی رجایی ۴۰ ساله با ماکسیم سویرسکی، وزنه‌بردار اسرائیلی که در این مسابقات در جایگاه سوم ایستاد، دست داد. همین موضوع باعث محرومیت همیشگی او شد. رجایی عضو سابق تیم ملی ایران و نماینده ایران در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۵ تایلند بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال ۲۰۲۱ از ورزشکاران خواست که «برای کسب مدال با نماینده رژیم جنایتکار [اسرائیل] دست ندهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون وزنه‌براری ایران همچنین حمید صالحی‌نیا، سرپرست تیم اعزامی، را نیز از این سمت برکنار و تاکید کرد «پس از بررسی‌های بیشتر، با کلیه خاطیان نیز برخورد جدی و قاطع صورت خواهد گرفت.»

خبرگزاری ایرنا نه‌تنها دست دادن و عکس یادگاری گرفتن رجایی با حریف اسرائیلی، بلکه ایستادن روی سکوی مدال‌ها در کنار «نماینده رژیم اشغالگر قدس» را نیز به اتهام‌های مصطفی رجایی اضافه کرده و نوشته است که مصطفی رجایی «در سکوی مدالی در کنار نماینده رژیم اشعالگر قدس قرار گرفت و بدون توجه به خطوط قرمز و ارزش‌های نظام، پرچم ایران را در کنار پرچم اسرائیل قرار داد، اقدامی که از دید مسئولان و سرپرستان تیم اعزامی دور ماند.»

ویدیوی منتشرشده از لحظه توزیع مدال‌ها نشان می‌دهد که مصطفی رجایی در ابتدا بدون اینکه با رقیب اسرائیلی دست بدهد تلاش می‌کند صحنه را ترک کند که وزنه‌بردار اسرائیلی به سمت او می‌رود. رجایی در واکنش به درخواست رقیب اسرائیلی بازمی‌گردد و با او دست می‌دهد و به تقاضای او برای گرفتن عکس یادگاری نیز پاسخ مثبت می‌دهد.

در پی این ماجرا، فدراسیون وزنه‌برداری ایران کمیته پیش‌کِسوتان را «به‌دلیل حواشی مسابقات لهستان» منحل کرد.

به گزارش ایسنا، سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون، با اشاره به اینکه «از این پس کلیه فعالیت‌های کمیته پیش‌کسوتان منحل خواهد شد»، افزود: «ضمن عذرخواهی از رهبر انقلاب، خانواده شهدا، و همه مردم ایران، قطعا در خانواده وزنه‌برداری دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود.»

سال‌هاست که ورزشکاران ایرانی به بهانه‌های متفاوت، از جمله ارائه گواهی پزشکی، موفق شده‌اند از دیدار با حریف اسرائیلی در مسابقات جهانی طفره بروند.