امیرعبداللهیان برای «عضویت سریع» ایران در بریکس خواستار «حمایت قوی» آفریقای جنوبی شد

چند هفته پیش، آفریقای جنوبی از تمایل ۲۲ کشور جهان به عضویت در بریکس خبر داده بود

حسین امیرعبداللهیان گفت که ابراهیم رییسی در چند روز آینده به آفریقای جنوبی می‌رود- ISSEI KATO / POOL / AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خواستار پیوستن ایران به گروه بریکس شد. 

امیرعبداللهیان که به آفریقای جنوبی سفر کرده است روز پنجشنبه ۱۹ مرداد (۱۰ اوت)‌ در نشستی خبری با وزیر خارجه آن کشور ابراز امیدواری کرد که آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس «حمایت قوی» کند. 

به نوشته خبرگزاری ایسنا، امیرعبداللهیان همچنین از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، به آفریقای جنوبی در روزهای آتی خبر داد. 

جمهوری اسلامی در حالی درخواستش برای پیوستن به کشورهای بریکس را دوباره مطرح کرده است که اعضای این گروه آماده می‌شوند که در اواخر ماه اوت تشکیل جلسه دهند.

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی، در روز پنجشنبه در پرتوریا، پایتخت اداری و سیاسی آفریقای جنوبی، مدعی شد که «ترکیه، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اندونزی، و دیگر کشورهایی که تمایل به عضویت ایران در بریکس را اعلام کرده‌اند، همگی دوستان جمهوری اسلامی ایران‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند هفته پیش، آفریقای جنوبی از تمایل ۲۲ کشور جهان به عضویت در بریکس خبر داده بود. 

بریکس، گروهی که خود را وزنه تعادل در مقابل سلطه اقتصادی غرب می‌داند، متشکل از پنج اقتصاد نوظهور است و نامش را از حروف اول کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی ساخته است.

آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی در منطقه آسیا و بریکس، گفته بود که ایران، آرژانتین، بنگلادش، و عربستان سعودی از جمله کشورهایی‌اند که مایل‌اند به بریکس بپیوندند. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حالی از سفر آتی ابراهیم رئیسی به آفریقای جنوبی خبر داده است که رئیسی در نشست قبلی بریکس در تیر ۱۴۰۱ از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد و گفت ایران می‌تواند شریکی «پایدار و قابل‌اتکا» برای دسترسی کشورهای بریکس به «گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهان» باشد. 

رئیسی همچنین گفته بود که ایران آماده است «همه» ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل‌ونقل، ثروت انسانی، و دستاوردهای علمی‌اش را در خدمت هدف‌های بریکس قرار دهد. 

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی، لوئیز لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل، و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اوت تشکیل جلسه دهند. آفریقای جنوبی، که در ماه ژانویه ریاست دوره‌ای این گروه را عهده‌دار شد، میزبان آن نشست خواهد بود. 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌دلیل صدور قرار بازداشتی که دیوان کیفری بین‌المللی بر اساس اتهام‌های مربوط به جنایت‌های جنگی در اوکراین علیه او صادر کرده است، در نشست فقط حضور مجازی (آنلاین) خواهد داشت. به‌جای او، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به نشست بریکس خواهد رفت. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، از رهبران ۶۷ کشور جهان در آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا، و کاراییب برای شرکت در نشست دعوت شده است. مقام‌های ارشد سازمان‌های بین‌المللی چون سازمان ملل متحد و کمیسیون اتحادیه آفریقا و مدیران شرکت‌ها نیز در این نشست حاضر خواهند بود. 

رویترز همچنین نوشته است که گسترش و افزودن اعضای جدید به بریکس احتمالا مهم‌ترین موضوعی است که در نشست پیش رو بررسی خواهد شد. چین که در رقابت با آمریکا می‌خواهد قدرت و نفوذش را تقویت کند بزرگ‌ترین حامی گسترش بریکس و پذیرفتن اعضای جدید در آن است. روسیه نیز که خواهان خروج از انزوای بین‌المللی در جهان پس از جنگ اوکراین است با پیوستن اعضای جدید به گروه موافق است.