بمباران‌های ارتش سوریه و تعطیلی بیمارستان‌ها

۱۴ مرکز درمان‌های اولیه و دو بیمارستان در منطقه تعطیل شده‌اند

اعضای گروه کلاه سفیدهای سوریه خارج از یک مرکز درمانی که در اثر حمله هوایی روسیه قرار گرفته است - Omar HAJ KADOUR / AFP

با بالا گرفتن آتش مخاصمات در شمال سوریه، دو بیمارستان و ۱۴ مرکز درمانی به علت وجود نگرانی در رابطه با سلامت هزاران شهروند، تعطیل شده است.

با حمله گسترده ارتش سوریه علیه مواضع مخالفان دولت، سازمان بهداشت جهانی نسبت به شرایط زندگی ساکنان شهر ادلب اظهار نگرانی کرده است.

به دنبال حملات بمب افکن‌های رژیم اسد در روزهای پیش از عید کریسمس، ده‌ها هزار تن از ساکنان ادلب متواری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان بهداشت جهانی، دو میلیون و هفتصد هزار نفر ساکنان شمال غرب سوریه، با ۵۰۰ هزار نفر فقط در شهر ادلب، نیازمند درمان‌های پزشکی هستند.

این سازمان می‌گوید ۱۴ مرکز درمان‌های اولیه و دو بیمارستان در منطقه به خاطر درگیری‌های جاری تعطیل شده‌اند.

بخش زنان و زایمان بیمارستان السلام در روز ۲۰ دسامبر تعطیل و کارکنان آن از منطقه تخلیه شده و بیمارستان ملی المعار نیز سه روز پس از آن تعطیل شد. 

دو بخش دیالیز بیمارستان مهارت النومان و بابیلا نیز درهای خود را به روی ۳۵ بیمار که برای ادامه زندگی نیازمند این درمان هستند، بسته‌اند.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که اگر بمباران‌های هوایی و درگیری‌ها ادامه پیدا کنند، احتمال دارد خدمات پزشکی ۴۲ مرکز درمانی دیگر نیز در اطراف ادلب تعطیل شود. 

این نهاد سازمان ملل می‌گوید کمبود دارو، تجهیزات و کادر پزشکی بر وخامت اوضاع خواهد افزود و صدها هزار نفر را از درمان‌های پزشکی محروم خواهد کرد.

دکتر ریچارد برنن، مدیر اداره درمان‌های فوری سازمان بهداشت جهانی در منطقه شرق خاورمیانه، گفت:«بالا گرفتن عملیات نظامی ‌در منطقه موجب مرگ و جراحت مردم و افزایش مصائب غیرنظامیان شده است. ۱۳۰ هزار نفر از جمله زنان، کودکان و سالمندان آواره شده اند.

او اضافه کرد: «در طول نه سال جنگ‌های داخلی در سوریه، برخی از آن‌ها سه بار ناگزیر از تغییر اسکان شده‌اند.»

برنن همچنین افزود: «ما از تیم‌های پزشکی سیار حمایت می‌کنیم، تدارکات و بسته‌های درمانی در منطقه توزیع کرده‌ایم، خدمات روان‌درمانی را گسترش داده‌ایم و به هر اقدامی‌ که بتوانیم برای سلامتی و حفاظت از مردم آسیب‌پذیر انجام دهیم، ادامه خواهیم داد.»

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از ژانویه سال ۲۰۱۹، تاسیسات درمانی در سوریه ۸۳ بار هدف حمله قرار گرفته که ۶۹ مورد آن در شمال غربی کشور رخ داده است.

© The Independent