مقام اروپایی: اتحادیه اروپا احتمالا تحریم‌های موشکی ایران را حفظ می‌کند

مقام اروپایی:‌ فرصت برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای با ایران و کاهش تنش‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ وجود دارد

پرچم اتحادیه اروپا افراشته‌شده در پاریس - ALAIN JOCARD /AFP

یک مقام اروپایی روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه (۱۸ ژوییه)، گفت که انتظار دارد که هیچ مشکلی برای متقاعد کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حفظ تحریم‌های موشک‌های بالستیک علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی می‌شوند، وجود نداشته باشد.

به گزارش رویترز، این مقام اروپایی گفت که معتقد است فرصتی برای مذاکره بر سر توافق هسته‌ای با ایران و کاهش تنش‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ وجود دارد.

این مقام به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران در واشینگتن گفت: «ممکن است فرصت کوچکی برای از سرگیری مذاکرات با آن‌ها در مورد بازگشت به برجام یا حداقل توافق کاهش تنش قبل از پایان سال داشته باشیم.»

منابع آگاه در ماه ژوئن به رویترز گفتند که سه دلیل برای ادامه تحریم‌های موشکلی علیه جمهوری اسلامی وجود دارد: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه و محروم کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای با توجه به اینکه تهران این توافق را نقض کرده است، البته با توجه به اینکه پیش از آن ایالات متحده این توافق را نقض کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حفظ تحریم‌ها نشان‌دهنده تلاش‌های غرب برای ممانعت از رفتن جمهوری اسلامی به سمت تولید سلاح‌های هسته‌ای است. با این حال، در نتیجه خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، از برجام و ناکامی جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی، در احیای این توافق، ایران فرآیند غنی‌سازی اورانیم را در سال‌های اخیر تشدید کرده است و اکنون توانایی آن را دارد که اورانیوم غنی‌شده لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را در ۱۲ روز بسازد، محدوده زمانی‌ایی که نسبت به یک سالی که برجام اجرا می‌شد، کمتر شده است.

روزنامه گاردین بریتانیا پیش ازاین در گزارشی نوشته بود که دولت بریتانیا با امتناع از لغو تحریم‌های موشکی ایران، توافق جامع هسته‌ای برجام را زیر پا می‌گذارد. 

به نوشته این روزنامه، بریتانیا و دو کشور دیگر اروپایی، فرانسه و آلمان، که توافق برجام را در ۲۰۱۵ امضا کرده‌اند، این تصمیم را گرفته‌اند و این سه کشور قصد ندارند تحریم‌های موشکی را علیه جمهوری اسلامی ایران، لغو کنند. 

این در حالی است که با وجود خروج دولت پیشین ایالات متحده از برجام در ۲۰۱۸، این سه کشور اروپایی در سال‌‌های اخیر از این توافق خارج نشدند. 

تحلیلگران می‌گویند که میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران در ماه‌های اخیر به مرحله تولید تسلیحات هسته‌ای نزدیک شده است و تصمیم قدرت‌های اروپایی مبنی بر پابرجا نگه داشتن تحریم‌های موشکی که به نوعی احیای برجام را ناممکن می‌کند، تصمیمی بس خطرناک است. 

تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران که بر اساس قطعنامه سازمان ملل متحد تنظیم شده‌اند، قرار است ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی منقضی شوند. 

این قطعنامه و تحریم‌ها ی مبتنی بر آن، از ایران می‌خواهند که هیچ اقدامی در زمینه توسعه و ساخت موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد. 

این تحریم‌ها همچنین خریدوفروش و انتقال قطعات پهپادهای ایران را با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر، بدون مجوز سازمان ملل، ممنوع می‌کند. البته شواهد و اسنادی که اروپایی‌ها به دست آورده‌اند، نشان می‌دهند که تهران در ماه‌های اخیر شمار زیادی پهپاد به روسیه صادر کرده است.