«حکومت ایران در جلسات پنج‌گانه لبنان حضور ندارد»

پنج کشور در جلساتی که با هدف حل بحران لبنان برگزار می‌شود شرکت کرده‌اند

جلسات از روز دوشنبه با حضور پنج کشور آمریکا، فرانسه، مصر، قطر و عربستان سعودی در دوحه آغاز شد- عکس از وزارت خارجه قطر 

منابعی مطلع به تلویزیون خصوصی «ال‌بی‌سی‌آیِ» لبنان گفتند که بر خلاف شایعاتی که مطرح شده است جمهوری اسلامی ایران در جلسات پنج‌گانه لبنان حضور ندارد.

این جلسات از روز دوشنبه با حضور پنج کشور آمریکا، فرانسه، مصر، قطر و عربستان سعودی در دوحه آغاز شده و هدف از آن‌ها حل بحران سیاسی لبنان و گشودن راهی برای انتخاب رئیس‌جمهوری و نهایتا نخست‌وزیر جدید عنوان شده است. کرسی ریاست‌جمهوری لبنان از ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون خالی بوده است.

با این حساب، تکلیف سیاسی لبنان در جلسه‌ای با حضور رقبای منطقه‌ای ایران همچون ریاض و قاهره تعیین می‌شود. حضور ریاض به‌ویژه در این جلسات نکته مهمی است چون در سال‌های اخیر شاهد فاصله افتادن بین این کشور و لبنان بودیم. به گزارش روزنامه‌های سعودی، نزار العولا، مشاور دبیر کل کابینه، در صدر هیئت سعودی در این جلسات شرکت کرده است. امیر منصور بن خالد بن فرحان، سفیر ریاض در دوحه، و ولید بن عبدالله بخاری، سفیر ریاض در بیروت، دو نماینده دیگر مهم هیئت سعودی بودند. ژان ایو له دریان، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری فرانسه به لبنان،‌ از چهره‌های شاخص این جلسه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از مهم‌ترین تصمیم‌های جلسه انتقاد صریح از طرف‌هایی بود که جلو انتخاب رئیس‌جمهوری در لبنان را می‌گیرند. به گزارش روزنامه سعودی «شرق الاوسط»، پنج کشور از نمایندگان مجلس خواستند به مسئولیتی که قانون اساسی به آن‌ها سپرده است «متعهد» باشند و رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند. این گروه در بیانیه نهایی خود تاکید کرد: «ما در مورد گزینه‌های مشخص در رابطه با انجام اقدام‌هایی علیه کسانی که پیشرفت در زمینه انتخاب ریاست‌جمهوری را سد می‌کنند، صحبت کردیم.»

بن‌بست سیاسی باعث شده است لبنان از نظر اقتصادی نیز در وضعیت بسیار ناگواری قرار بگیرد و هدف کمیته پنج‌گانه انجام اصلاحات عمده اقتصادی در این کشور است. غلبه حزب‌الله لبنان، گروه شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی، در ضمن باعث شده استقلال این کشور زیر سوال برود و این موضوع باعث نگرانی کشورهای عربی شده است. گروه پنج‌گانه تاکید کرده که حکومت قانون باید در لبنان برقرار شود، به‌خصوص در رابطه با تحقیق در مورد انفجار بندر بیروت در سال ۲۰۲۰.

کمیته پنج‌گانه در ضمن از دولت لبنان خواست که در ارتباط با تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل، توافق‌های بین‌المللی و قطع‌نامه‌های اتحادیه عرب اقدام‌هایی انجام دهد.