توماج صالحی به شش سال و سه ماه زندان محکوم شد

این هنرمند زندانی علاوه بر زندان، به دو سال محرومیت از تولید آثار موسیقی، ممنوع‌الخروجی از ایران و دو سال حضور اجباری در دوره‌های آموزشی دادگستری اصفهان محکوم شده است 

وکیل توماج صالحی، رپر، ترانه‌سرا و فعال سیاسی بازداشتی، روز دوشنبه ۱۹ تیرماه اعلام کرد که موکلش در دادگاه انقلاب اصفهان به اتهام «افساد فی‌الارض» به تحمل شش سال و سه ماه حبس محکوم شده است.

رزا اعتمادانصاری می‌گوید توماج صالحی که از هشتم آبان ۱۴۰۱ بازداشت است، بر اساس رای دادگاه بدوی، از اتهام توهین به بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و علی خامنه‌ای و همچنین ارتباط با دول متخاصم تبرئه شده و اکنون باید بابت حکم صادره، شش سال و سه ماه (که حدود ۹ ماه آن سپری شده است) در زندان دستگرد اصفهان بماند.

این حقوقدان و وکیل دادگستری به روزنامه شرق گفت: «امروز رای پرونده دادگاه بدوی توماج صالحی به ما به عنوان وکیل پرونده ابلاغ شد. رای صادره به عقیده ما رای خوبی است. توماج صالحی از امروز[دوشنبه] به بند عمومی زندان منتقل شد. او پیش از این در انفرادی بود.»

رزا اعتمادانصاری در ادامه توضیح داد که توماج صالحی از تاریخ قطعیت حکم به مدت دو سال ممنوع‌الخروج شده است و پاسپورتش باطل خواهد شد. او همچنین از هرگونه فعالیت در زمینه تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی به مدت دو سال محروم شده و دادگاه اصفهان او را به دو سال شرکت اجباری در دوره‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش که معاونت اجتماعی دادستانی اصفهان برگزار می‌کند، ملزم کرده است. این هنرمند معترض باید باید گواهی پایان‌دوره این کلاس‌ها را به واحد اجرای احکام کیفری اصفهان ارائه کند.

توماج صالحی هشتم آبان‌ در بحبوحه اعتراض‌های میلیونی ایرانیان به جمهوری اسلامی، در روستای گِردبیشه در استان چهارمحال‌وبختیاری بازداشت شد. او طی سالیان اخیر بارها با تولید قطعات موسیقی اعتراضی که در آن‌ها مشکلات اجتماعی و سیاسی ایران را شرح می‌داد، خواستار اتحاد مردم علیه نظام جمهوری اسلامی و پایان دادن به ظلم و تبعیض حکومتی شده بود.

حساب توییتری توماج صالحی که نزدیکانش آن را اداره می‌کنند، نیز روز دوشنبه تایید کرد که این هنرمند در این روز پس از ۲۵۲ روز انفرادی، به بند عمومی زندان دستگرد اصفهان منتقل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدعی شده بود که توماج صالحی «به‌دلیل همکاری موثر با مسئولان پرونده» از مجازات «اعدام» رهایی یافته و قرار است به حبس محکوم شود؛ ادعایی که رزا اعتماد انصاری، وکیل توماج آن را تکذیب کرد. به نظر می‌رسد چنین خبری از سوی یک خبرگزاری امنیتی به قصد ایجاد جو روانی علیه کارزارهای حمایتی از توماج در رسانه‌های اجتماعی و همچنین تخریب چهره این فعال سیاسی میان معترضان ایرانی منتشر شده باشد.

در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری، هزاران ایرانی در شهرهای ونکوور، بروکسل، اشتوتگارت، آمستردام، هامبورگ، استانبول، گوتنبرگ، فرانکفورت، مونترال، لندن، اسلو، برلین، استکهلم، مالمو و چند شهر دیگر اروپا و کانادا، با در دست داشتن تصاویری از توماج صالحی، به ادامه بازداشت این هنرمند و همچنین صدها شهروند و فعال سیاسی ایران اعتراض کردند و خواستار آزادی فوری آن‌ها شدند.

در همین حال، شورای شهر فلورانس در ایتالیا هم‌زمان با برگزاری دومین دادگاه توماج صالحی، در مراسمی شهروندی افتخاری این شهر را به توماج صالحی اهدا کرد. داریو ناردلا، شهردار فلورانس، پس از تحویل گواهینامه شهروندی افتخاری به شبنم خسروی، دخترخاله توماج، از پیشنهاددهندگان این طرح تشکر کرد و گفت: «این یک عمل معنادار و قوی است. این عمل، تاکید مجدد بر تعهد همیشگی شهر فلورانس به حقوق بشر در ایران و سراسر جهان است.»

در متن بیانیه شورای شهر فلورانس آمده است که با اعطای عنوان شهروند افتخاری فلورانس، آن‌ها قادر خواهند بود به سفارت ایران در ایتالیا نامه بنویسند تا از او خبر بگیرند و تبرئه و آزادی توماج و همه زنان و مردانی را که فقط خواستار کشوری عادل‌تر و آزادترند، مطالبه کنند.