وزیر خارجه آمریکا: چین قول داده است که سلاح به روسیه ارسال نکند

بلینکن:‌ ما هیچ توهمی در مورد چالش‌های مدیریت رابطه با چین نداریم؛ مسائل زیادی وجود دارد که به شدت با آن‌ها مخالفیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، دوشنبه، ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد)، در پکن گفت که چین مجددا قول داده است که برای جنگ در اوکراین به روسیه سلاح ارسال نکند.

وزیر خارجه آمریکا پس از دو روز گفت‌وگو با مقام‌های چین، به خبرنگاران گفت: «ما و سایر کشورها از چین تضمین‌هایی دریافت کرده‌ایم که کمک‌های مرگباری به روسیه برای استفاده در اوکراین ارا‌ئه نمی‌کند و نخواهد کرد.»

با این حال، بلینکن از اقدامات شرکت‌های خصوصی چینی ابراز نگرانی کرد و گفت که این شرکت‌ها ممکن است فناوری‌هایی به روسیه ارائه کنند که روسیه بتواند از آن‌ها برای پیشبرد تجاوز خود در اوکراین استفاده کند. او گفت که غرب از دولت چین خواسته‌ است که در این زمینه بسیار هوشیار باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده ادعاهایی مبنی بر اینکه چین در حال بررسی حمایت تسلیحاتی از روسیه است، مطرح کرده است. روسیه به مثابه قدرتی نظامی، با مواجه شدن با مقاومت شدید در اوکراین، ناچار به جلب حمایت ایران و کره شمالی روی آورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین اخیرا دیپلماسی خود را در مورد اوکراین تشدید کرده است. ایالات متحده با تردید به این رویکرد می‌نگرد و معتقد است که روسیه جویای راه‌های دیپلماتیک برای مشروعیت بخشیدن به دستاوردهای ارضی خود در اوکراین است.

آنتونی بلینکن دوشنبه همچنین به خبرنگاران گفت: «در هر جلسه تاکید کردم که تعامل مستقیم و ارتباط پایدار در سطوح ارشد، بهترین راه برای مدیریت مسئولانه اختلافات و کسب اطمینان از این است که رقابت‌ها به سمت درگیری منحرف نشود.»

او افزود: «ما هیچ توهمی در مورد چالش‌های مدیریت این رابطه نداریم، مسائل زیادی مطرح است که عمیقا و حتی شدیدا با آن‌ها مخالفیم.»

بلینکن با رد رویکرد عمده انتقادی چین به ایالات متحده، گفت که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، از طریق ممنوعیت گسترده در صادرات نیمه‌رسانه‌ها، خواهان «محدودیت اقتصادی» پکن نیست. او افزود که ایالات متحده خواستار موفقیت در هر بخش از جهان، از جمله در اقتصادهای بزرگی مانند چین، است، اما در عین حال، «به نفع ما نیست که فناوری‌هایی را به چین ارائه کنیم که علیه ما استفاده شود».

او همچنین گفت که چین به تایوان به‌ منزله موضوع اصلی اختلاف‌نظر اشاره کرده و استفاده از زور را برای تصرف تایوان، رد نکرده است. وزیر خارجه ایالات متحده همچنین تکرار کرد که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند و بر موضع خود مبنی بر حفظ وضعیت موجود، استوار است.

بلینکن گفت که با چین در مورد استفاده از نفوذش بر کره شمالی، که پی‌در‌پی آزمایش موشکی می‌کند و پیشنهاد مذاکره با دولت بایدن را نپذیرفته، نیز صحبت کرده است. او تاکید کرد که چین در موقعیت منحصربه‌فردی است تا پیونگ‌ یانگ را برای شرکت در گفت‌وگو و پایان دادن به رفتار خطرناکش تحت فشار قرار دهد.

بیشتر از جهان