سی هکتار از پارک ملی کرخه سوخت

گرم شدن هوا و آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی دلیل اصلی این آتش‌سوزی‌ها است

آتش‌سوزی‌های مکرر در پارک ملی کرخه در استان خوزستان همچنان ادامه دارند-Irna

آتش‌سوزی‌های مکرر در پارک ملی کرخه در استان خوزستان همچنان ادامه دارند. محمد الوندی، رئیس این پارک، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به هفت مورد آتش‌سوزی در جنگل کرخه در سال جاری اشاره کرد و گفت: «در این مدت، در مجموع ۲۵ تا ۲۶ هکتار از مساحت این پارک در آتش سوخته است.» برخی از رسانه‌های حکومتی همچون ایرنا، متعلق به دولت ابراهیم رئیسی، و فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، کل مساحت سوخته‌شده را از قول الوندی «حدود ۳۰ هکتار» اعلام کردند.

الوندی گفت «گرم شدن هوا و آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی باعث شده است تقریبا هر روز مواردی از حریق در جنگل کرخه صورت بگیرد. آخرین مورد آتش‌سوزی دو روز پیش اتفاق افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمده درختان این جنگل گز و پده‌اند و تراکم آن‌ها بالا است. در نتیجه آتش‌سوزی‌ها باعث می‌شود در هر یک متر مربع مساحت یک درخت یا نهال بسوزد. به گفته الوندی، دلیل اصلی آتش‌سوزی‌ها آتش زدن کاه به دست کشاورزان و سپس سرایت آن از مزارع به جنگل است. محصولات کشاورزی امسال هنوز برداشت نشده‌اند و همین باعث می‌شود نگرانی راجع به روزهای پیش رو بیشتر شود. رئیس پارک ملی کرخه گفت: «احتمالا حداقل در ۱۵ تا ۲۰ روز آینده آتش‌سوزی مزارع و سرایت آن به جنگل‌های کرخه ادامه دارد و ممکن است بیشتر از این شود.»

سید رحمت‌الله پریچهر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، به کشاورزان حوضه آبریز کرخه وعده داد که اگر از الگوی کشت تابستانه پیروی کنند، «از طرح‌های تشویقی دولت برخوردار خواهند شد».

پارک ملی کرخه در پنج کیلومتری غرب جاده شوش به اهواز و در راستای رودخانه‌ای به همین نام قرار گرفته است. مساحت آن بالغ بر هشت هزار هکتار است. در دهه ۱۳۳۰ که آخرین بازمانده‌های گوزن زرد ایرانی در آن پیدا شد به‌عنوان پارک وحش انتخاب شد. سپس در سال ۱۳۴۹ به‌عنوان پناهگاه حفاظت‌شده ارتقا یافت و سازمان محیط زیست در سال ۱۳۸۹ آن‌ را پارک ملی اعلام کرد. گوزن زرد ایرانی زمانی در آستانه انقراض قرار داشت، اما با تمهیدات انجام‌شده از این خطر نجات یافت و اکنون شماری از آن‌ها در ایران و شماری دیگر نیز در اسرائیل زندگی می‌کنند.