بانک توسعه اسلامی با تامین هزینه‌های مالی هفت پروژه توسعه‌ای در افغانستان موافقت کرد

ارزش دو پروژه توسعه‌ای این بانک که با حمایت صندوق امانی بشردوستانه افغانستان و یونیسف امضا شد، هر یک دو میلیون دلار براورد شده است

این کمک‌های بانک توسعه اسلامی در چارچوب صندوق امانی بشردوستانه افغانستان صورت گرفته است‌ــ @UNICEFGulf/ Twitter

بانک توسعه اسلامی با تامین مالی هفت پروژه جدید رفاهی تحت حمایت صندوق امانی بشردوستانه افغانستان در این کشور موافقت کرد.

این تصمیم روز شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) در جریان نشست سالانه روسای بانک توسعه اسلامی در جده و با حضور وزرا و هیئت‌های کشورهای عضو، اتخاذ شد.

العربیه نیوز گزارش داد که این پروژه‌ها به منظور بهبود خدمات تغذیه‌ای و بهداشتی برای کودکان و مادران در مناطق دورافتاده روستایی در افغانستان اجرا خواهند شد. مقابله با بیماری‌های ناشی از مصرف آب آلوده مانند وبا از طریق ارائه سیستم‌های تصفیه آب به کمک انرژی خورشیدی از هدف‌های دیگر این پروژه عنوان شده است.

ارزش دو پروژه توسعه‌ای این بانک که با حمایت صندوق امانی بشردوستانه افغانستان و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) امضا شد، هریک دو میلیون دلار براورد شده است.

این دو پروژه به کمک یونیسف به ارائه خدمات تغذیه‌ای «نجات‌دهنده» و آب پاک برای ده‌ها کودک آسیب‌پذیر در استان‌های قندهار، لوگر، پکتیا و دیگر مناطق روستایی افغانستان اختصاص خواهد یافت. 

دفتر یونیسف در افغانستان روز یکشنبه ۲۴ اردیهشت (۱۴ مه) در توییتر در مورد این پروژه‌ها نوشت که از طریق این کمک صندوق امانی بشردوستانه افغانستان می‌تواند برای بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد در افغانستان «درمان‌های غذاهای آماده» تهیه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته‌ یونیسف، آن‌ها از طریق این پروژه برای ۳۲ هزار نفر از ساکنان روستاها در افغانستان آب آشامیدنی سالم فراهم خواهند کرد.

سومین پروژه‌ای که در چارچوب این همکاری‌ها اجرا خواهد شد، یک پروژه دو میلیون دلاری دیگر است که با همکاری سازمان بین‌المللی مهاجرت به منظور تامین آب آشامیدنی سالم برای بیش از ۱۳ هزار نفر انجام می‌شود.

محمد الجاسر، رئیس گروه بانک توسعه اسلامی، روز شنبه هنگام امضای این توافق‌نامه‌ها گفت: «امضای این توافق‌نامه‌ها گواه موثرترین و مشارکتی‌ترین تلاش‌های تیمی‌اند.»

صندوق امانی بشردوستانه افغانستان سال ۲۰۲۲ با شرکت ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی تاسیس و هدف آن بهبود وضعیت بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان اعلام شد. این صندوق به ابتکار پاکستان تاسیس شد.

رئیس بانک توسعه اسلامی همچنین از کمک‌ ۳۰ میلیون دلاری عربستان سعودی به این صندوق از طریق مرکز امداد و کمک‌های بشردوستانه ملک سلمان، کمک‌ سازمان همکاری اسلامی برای بسیج منابع در سراسر جهان و کمک‌ دولت‌های الجزایر کویت، مالزی و ترکیه به صندوق امانی بشردوستانه افغانستان قدردانی کرد. او تاکید کرد: «ما مشتاقانه منتظر دریافت کمک‌های بیشتر کشورهای عضو و سایر ارائه‌دهندگان به صندوق‌ایم.»

الجاسر افزود که کار روی دسته بعدی پروژه‌ها که «از طریق کمک‌های سخاوتمندانه صندوق توسعه عربستان سعودی تامین می‌شود» هم آغاز شده است.

سلطان عبدالرحمن المرشاد، مدیرعامل صندوق توسعه عربستان سعودی، هم در برنامه امضای این توافق‌نامه گفت: «این توافق‌ها کمک‌های ملموسی برای تقویت یک چارچوب اصولی به منظور دستیابی به توسعه فراگیرند.»

بیشتر از جهان