جنجال‌های انتخاباتی تیم ثبات و همگرایی و کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون انتخابات می گوید که نتیجه انتخابات را در اسرع وقت اعلام می‌کند

WAKIL KOHSAR / AFP کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که هیچ گونه تقلب و عملکرد خلاف قانونی توسط این کمیسیون صورت نگرفته

جنجال‌های انتخاباتی میان تیم ثبات و همگرایی و کمیسیون مستقل انتخابات، بر سر ابطال 300 هزار رای غیر بایومتریک از هفته‌های پیش تا الان، مانع شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور شده است و کمیسیون انتخابات تلاش دارد نقطه پایانی بر این مشکل بگذارد.

روز جمعه، 22 آذر، کمیسیون مستقل انتخابات با شماری از تیم‌های انتخاباتی، از جمله تیم ثبات و همگرایی، برای پایان دادن به این معضل جلسه‌ای برگزار کردند، که بدون نتیجه پایان یافت.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1398 خورشیدی، جمعه شب، 23 آذر، در یک کنفراس خبری در قصر سپیدار کابل از هواداران تیمش، «ثبات و همگرایی»، خواست اجازه دهند هفت مرکز رای‌دهی مسدود شده، توسط کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات دوباره بازشماری و بررسی شود.

آقای عبدالله گفت: «عدم پذیرش خواسته‌های قانونی تیم «ثبات و همگرایی» مبنی بر ابطال آرای غیربایومتریک، توسط کمیسیون مستقل انتخابات، باعث مسدود شدن هفت مرکز رای‌دهی در هفت استان‌ افغانستان شد. اکنون کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی، وعده کرده که به خواسته‌های قانونی این تیم رسیدگی کند. کمیسیون همچنین تاکید کرده است آرایی برای آن‌ها قابل شمارش و اعتبار است که بایومتریک شده و در روز ششم مهر، در ساعت تعیین شده از طرف کمیسیون مستقل انتخابات، به صندوق‌ها ریخته شده باشد. به همین دلیل رهبری تیم ثبات و همگرایی، تصمیم گرفته به کارمندان کمیسیون انتخابات اجازه دهد، آرای هفت استان - که قبلا توسط حامیان این تیم مسدود شده بود، بازشماری و بررسی شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواداران تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری آقای عبدالله عبدالله، یک‌ماه پیش و پس از جنجال‌های انتخاباتی با کمیسیون مستقل انتخابات، مراکز رای‌دهی استان‌های پنجشیر، بغلان، تخار، بدخشان، جوزجان، سرپل و فاریاب را مسدود کردند و به کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، اجازه بررسی و بازشماری آرای ریخته شده‌ در این مراکز را ندادند.»

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، برای پایان بخشیدن به جنجال‌های انتخاباتی پیش آمده، از تمام نامزدان معترض که مانع بازشماری آرا در هفت استان افغانستان شده بودند انتقاد کرد و گفت: «نامزدان معترض باید از راه‌های قانونی، کمیسیون مستقل انتخابات را همراهی کنند و اجازه دهند بازشماری و بررسی آرا در سراسر کشور تمام شود تا ما هم بتوانیم نتیجه را زوتر اعلام کنیم.»

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که هیچ گونه تقلب، تخطی و عملکرد خلاف قانونی توسط این کمیسیون صورت نگرفته است و پس از بازشماری تمام آرا، نتیجه را در اسرع وقت اعلام می‌کند تا نقطه پایانی بر این بن‌بست کنونی انتخابات، گذاشته شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که روند تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت باقیمانده را روز یک‌شنبه  آغاز می کند.

بیشتر از