سفارت افغانستان در اردن پس از دوسال بازگشایی شد

سفارت افغانستان در عربستان سعودی و اردن زیر پرچم سه رنگ جمهوری فعالیت می‌کند

سفیر افغانستان در عربستان سعودی در دفتر سفارت افغانستان در اردن - @AJMojadidy/twitter

سفارت افغانستان در اردن، پس از دو سال تعطیلی، مجددا بازگشایی شد. سفیر افغانستان در ریاض، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت (۵ مه)‌‌، با اعلام این خبر در صفحه توییترش گفت که سفارت اردن پس از این خدمات کنسولی به شهروندان افغانستان ارائه می‌دهد. 

احمد جاوید مجددی، سفیر افغانستان در عربستان سعودی، در توییتی نوشت: «بعد از نزدیک به دو سال که سفارت افغانستان در اردن مسدود بود و افغان‌های مقیم حوزه شام از خدمات کنسولی محروم بودند، اکنون این سفارت مجددا فعالیتش را آغاز کرده است.»

سفیر افغانستان در عربستان سعودی گفت که شهروندان افغان در حوزه شام می‌توانند از این پس به خدمات کنسولی و فرهنگی در سفارت افغانستان در اردن دسترسی داشته باشند.

سفارت افغانستان در عربستان سعودی را دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان اداره می‌کنند، اما سفارت افغانستان در اردن هم‌زمان با سقوط دولت جمهوری، مانند برخی دیگر از سفارت‌های این  کشور تعطیل شد و گفته می‌شود که شمار زیادی از کارکنان آن به کشورهای اروپایی مهاجرت کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد که بازگشایی سفارت افغانستان در اردن نیز با تلاش‌های سفارت افغانستان در عربستان سعودی صورت گرفته و مسئولیت اداره این سفارت نیز به عهده سفارت افغانستان در ریاض است. 

این در حالی است که برخی از سفارت‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در کشورهای منطقه اکنون به دست افراد طالبان اداره می‌شوند. سفارت‌های افغانستان در مسکو، تهران و اسلام‌آباد به‌طور کامل در اختیار طالبان است و دیپلمات‌های این گروه در سفارت‌های افغانستان در چین، ترکیه، ازبکستان و قطر نیز حضور دارند.

با وجود تلاش‌های طالبان برای جابجایی دیپلمات‌هایشان در سفارت‌های افغانستان در دیگر کشورها، عربستان سعودی تاکنون نمایندگان سیاسی طالبان را نپذیرفته است. اما به نظر می‌رسد که کنسولگری افغانستان در جده، روابط خوبی با وزارت خارجه طالبان دارد.

وزارت خارجه طالبان اخیرا درباره انتقال شهروندان افغانستان از مناطق جنگی در سودان، اعلام کرد در همکاری با کنسولگری افغانستان در جده و به کمک کشتی‌های نجات عربستان سعودی، زمینه انتقال صدها شهروند افغان را از سودان فراهم کرده است.