حمایت از جنگ اوکراین، هشت جودوکار روس را از رقابت‌‌های جهانی محروم کرد

فدراسیون جودو اوکراین اعلام کرد که بیشتر جودوکاران معرفی‌شده روسیه با نیروهای نظامی این کشور همکاری دارند

 پوتین از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ ریاست افتخاری فدراسیون جودو روسیه را برعهده داشته است- Alexander NEMENOV/POOL/AFP

در ادامه تحریم و محرومیت‌های تیم‌های ورزشی روسیه، فدراسیون جهانی جودو روز سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت، هشت جودوکار روس را پس از بررسی سوابق وابستگی‌ها آن‌ها به دولت روسیه و حمایتشان از جنگ اوکراین، از حضور در رقابت‌های جهانی جودو محروم کرد.

رقابت‌های جهانی جودو از یکشنبه هفته آینده در دوحه، پایتخت قطر، برگزار می‌شود.

به‌گفته مقام‌های فدراسیون جهانی جودو، این هشت ورزشکار روس پیش‌تر به‌عنوان نیروی نظامی ارتش روسیه در جنگ اوکراین حضور داشته‌اند.

در بیانیه روز سه‌شنبه، دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲)،  فدراسیون جهانی جودو اشاره کرده که سوابق فعالیت‌های ورزشکاران روسیه و بلاروس در رسانه‌های اجتماعی و نیز وابستگی‌های شغلی آن‌ها بررسی شده است.

به‌گفته مقام‌های فدراسیون جهانی جودو، تصمیم به حذف هشت ورزشکار روس، به‌دلیل مشارکت و حمایت‌های آن‌ها از تهاجم روسیه به اوکراین اتخاذ شده است.

بااین‌حال، در بیانیه فدراسیون جهانی جودو اشاره شده است که اگر این هشت ورزشکار روس بخواهند «مستقل» از تیم رسمی جودو روسیه در رقابت‌ها شرکت کنند، شرایط آن‌ها مجددا بررسی خواهد شد و امکان چنین حضوری وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیون جهانی جودو در بخش دیگری از بیانیه روز سه‌شنبه خود تاکید کرده است که بررسی سوابق ورزشکاران شرکت‌کننده ادامه خواهد یافت تا این اطمینان حاصل شود که تمامی ورزشکاران در چارچوب معیارها و ارزش‌های فدراسیون جهانی قرار دارند و مستقل محسوب می‌شوند.

پیش‌تر فدراسیون جودو اوکراین اعلام کرده بود بیشتر ورزشکارانی که فدراسیون جودو روسیه به رقابت‌های جهانی دوحه معرفی کرده است، سابقه حضور در نیروهای نظامی روسیه را دارند و در تهاجم نظامی آن کشور به اوکراین مشارکت داشته‌اند.

به‌گفته مقام‌های فدراسیون جهانی جودو، تنها آن دسته از ورزشکاران روس که عضو تیم‌های ورزشی مناطق روسیه‌اند و درضمن، هیچ اطلاعاتی از مشارکت یا حمایت‌های آن‌ها از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وجود ندارد، در رقابت‌های جهانی پذیرفته شده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در دیوان بین‌المللی کیفری لاهه به «جرایم جنگی» متهم شده، خودش جودوکار است. پوتین از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ ریاست افتخاری فدراسیون جودو روسیه را برعهده داشته است.

ماه گذشته، کمیته بین‌المللی المپیک به آن دسته از ورزشکاران روسیه و بلاروس که به‌‌دلیل مسائل مرتبط با جنگ اوکراین از حضور در رقابت‌های جهانی محروم شده‌اند، توصیه کرد به‌طور انفرادی و مستقل، بدون پوشیدن لباس رسمی تیم‌های ورزشی کشورشان، در مسابقات شرکت کنند.

به‌گفته توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، محرومیت‌ها و تحریم‌های ورزشی علیه ورزشکاران روسیه و بلاروس شامل دو گروه از ورزشکاران می‌شود: نخست ورزشکارانی که به‌طور فعالانه از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حمایت کرده‌اند و دوم ورزشکارانی که با نهادهای امنیتی یا ارتش‌های روسیه و بلاروس همکاری و قرارداد امضا‌شده دارند.

بلاروس متحد اصلی روسیه در منطقه به‌شمار می‌رود و از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در فوریه سال ۲۰۲۲، به‌طور فعالانه از سیاست‌های رسانه‌‌ای و نظامی ارتش روسیه در جنگ اوکراین پشتیبانی کرده است.

بیشتر از ورزش