نشست کمیسیون مشترک برجام زیر سایه مکانیسم ماشه و موشک

نمایندگان کشورهای باقی‌مانده در برجام امروز در وین تشکیل جلسه می‌دهند

عباس عراقچی ،‌معاون وزارت امور خارجه و هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در کمیسیون برجام در وین، ۳ ژوئن ۲۰۱۹/JOE KLAMAR / AFP

امروز در حالی چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان کشورهای باقی‌مانده (ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) در این توافق برگزار می‌شود که با گذشت یک ماه از اجرای مرحله چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، کمتر از یک ماه دیگر به گام پنجم باقی مانده است.

ایران در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای خود در اعتراض به خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپا از اردیبهشت‌ماه هر دو ماه یک‌ بار، یک گام به عقب می‌رود. در گام نخست ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم فراتر رفت. در گام بعدی مازاد ذخایر آب‌ سنگین و اورانیوم فروخته نشد و در گام سوم هم لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گام چهارم از سرگیری غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در تاسیسات فوردو بود که در مقایسه با اقدامات قبلی تهران، واکنش جدی‌تری را از سوی اروپاییان به دنبال داشت.

وزیر امور خارجه فرانسه برای نخستین بار گفت که کشورش به کار انداختن مکانسیم ماشه با چشم‌انداز ارجاع پرونده به شورای امنیت و بازگشت تحریم‌ها را بررسی می‌کند.

از سوی دیگر فرانسه، آلمان و بریتانیا، یک روز قبل از برگزاری نشست وین، با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش،‌دبیرکل سازمان ملل از او خواستند که در نشست ۲۸ آذرماه شورای امنیت موضع نقض قطعنامه‌ این شورا در حمایت از برجام از طریق ادامه فعالیت‌ موشک‌های بالستیک ایران با قابلیت حمله کلاهک هسته ای را مورد توجه قرار دهد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این نامه در توییتر خود نوشت که تروئیکای اروپا، از روی استیصال و برای سرپوش گذاشتن بر بی‌کفایتی خود در اجرای تعهدات‌شان در برجام، به این اقدام باطل دست زده است.

ظریف در توییتی دیگر نوشت: در قطعنامه‌ ۲۲۳۱ آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی ایران ممنوع نشده است.

به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی پس از هماهنگی احتمالی مواضع خود با آمریکا در جریان نشست اخیر ناتو در لندن، با تحت فشار قرار دادن تهران از طریق فعالیت‌های موشکی و احتمال به کار انداختن مکانسیم ماشه، قصد دارند مانع حرکت بیشتر جمهوری اسلامی در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای شوند. اما اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی در دنبال کردن فعالیت‌های هسته‌ای و تاکید بر مقاومت حاکی از آن است که احتمالا تهران نیز تسلیم فشارها نخواهد شد. 

رویترز در همین زمینه به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته که پنجره مذاکره و حفظ توافق به زحمت باز است. این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از سه منبع مطلع می‌نویسد که به نظر نمی‌رسد تا ماه ژانویه، ‌یعنی زمانی که ایران تهدید کرده گام پنجم را بر می‌دارد، تصمیم‌ سیاسی در مورد ایران اتخاذ شود.

در مقابل یک مقام ایرانی نیز به رویترز گفته که طرف‌های اروپایی باید بدانند که زمان در حال سپری شدن است و برای حفظ ایران در برجام تلاش کنند و تسلیم فشار آمریکا نشوند.