محمد آشی طراح لباس ستارگان از عربستان سعودی

با تغییرات اجتماعی عظیمی که در عربستان سعودی رخ داده، او به عنوان مربی و راهنمای کمیسیون مد در وطنش مورد استقبال قرار گرفت

عربستان سعودی مشتری «۶۰ یا ۷۰ درصد از لباس‌های دست‌دوز فاخر یا کوتور فرانسوی» به ویژه لباس‌های عروس است-facebook/ASHIstudioOfficial

کمیسیون مد عربستان سعودی محمد آشی به‌عنوان معروف‌ترین طراح سعودی در سال ۲۰۲۱ را به ریاض فرستاد تا حامی صنعت مد نوپای طراحی لباس و تحقق آرزوی جوانانی باشد که در سرزمینی که روزی مد ممنوع بود، رویای ستاره شدن در سر دارند.

مد غربی، به ویژه برای زنان، در زمانی که او در عربستان سعودی در دهه ۱۹۸۰ بزرگ می‌شد، تابو بود بنابراین محمد جوان کار خود را در خارج از کشور آغاز کرد. در ایالات‌متحده آموزش دید و قبل از سکونت و جا افتادن در فرانسه برای ژیوانچی و طراح مد فاخر لبنانی الی‌صعب کار کرد.

اکنون، با تغییرات اجتماعی عظیمی که در عربستان سعودی رخ داد، او به عنوان مربی و راهنمای کمیسیون مد این کشور در وطنش مورد استقبال قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آشی در استودیوی خود در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفت: «چند ماه پیش برای اولین بار آشکارا برای صحبت در عربستان دعوت شدم و پس‌ازآن افراد زیادی به سراغ من آمدند. من در نسل جوان شناخته شده و توجهی دریافت می‌کنم که هرگز انتظارش را نداشتم. آن‌ها برای چیزی که در زمان بزرگ شدن من ممنوع بود به مردم بورسیه می‌دهند. این یک لحظه نمادین است.»

آشی هرگز نخواست از گزینه سعودی بودن در دنیای مد بهره ببرد یا خود را به عنوان «تنها طراح لباس از کشور ممنوعه‌ها» به دیگران بشناساند. او در این‌باره گفت: «در دهه ۹۰ من تنها طراح عربستانی بودم؛ اما هرگز نگفتم سعودی هستم. من می‌خواستم لباس‌ها جلوه کنند، نه خودم.»

لباس‌های آشی بر تن اعضای خانواده‌های سلطنتی و چهره‌های مشهور در سراسر جهان از بیانسه و دیپیکا پادوکن گرفته تا زندایا، ملکه رانیا و کاردی بی نشستند، اما برای سال‌های متمادی تعداد کمی از مشتریان محمد آشی می‌دانستند که او در واقع اولین طراح مشهور عربستان سعودی است.

به نظر آشی منطقی است که عربستان سعودی به یک مرکز مد تبدیل شود چرا که به گفته او ثروت نفتی این کشور چند دهه است که نشان‌های تجاری مشهور اروپایی را سرپا نگه داشته است.

او می‌گوید که عربستان سعودی مشتری «۶۰ یا ۷۰ درصد از لباس‌های دست‌دوز فاخر یا کوتور فرانسوی» به ویژه لباس‌های عروس است: «اکثر خانه‌های مد بزرگ فرانسوی به این موضوع متکی‌اند، اما دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند».

لباس‌های او روی فرش‌های قرمز از اسکار گرفته تا کن بر تن ستاره‌ها ظاهر می‌شوند. یکی برجسته‌ترین لحظات حرفه آشی حضور بیانسه با لباس شیک و خیره‌کننده او در مراسم یادبود نلسون ماندلا بود.

لباس‌های او موردپسند افرادی که به دنبال مد بدون جنسیت‌اند هم قرار گرفته است. بیلی پورتر که با انتخاب‌های جسورانه‌اش روی فرش قرمز معروف است  یکی از شیک‌ترین لباس‌هایش را از مجموعه محمد اشی انتخاب کرد.

او با نشان دادن جزئیات یک لباس توری شیک، گفت: «الگو در لندن، پارچه در ایتالیا، گلدوزی در هند انجام شده و لباس در اینجا در پاریس دوخته شده است. این سفری است که این لباس‌ها طی می‌کنند تا به وجود بیایند، درست مثل خود من.»

بیشتر از مُد و زیبایی