اردوغان افتتاح کرد: بزرگترین مسجد ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، رسما بزرگترین مسجد تاریخ کشور را افتتاح کرد. این عبادتگاه پر زرق و برق به سبک عثمانی ساخته شده و روی تپه‌ای پرماجرا در استانبول قرار دارد و مشرف به تنگه بسفر است.

در طول ۱۷ سال حکومت اردوغان و «حزب عدالت و توسعه» عبادت‌گاه‌های به سبک عثمانی بسیاری در سراسر ترکیه ساخته شده‌اند. مسجد بزرگ چاملیجا اما مهم‌ترین آن‌ها است. گنبد عظیم آن و چهار مناره ۱۰۷ متری‌اش از بسیاری نقاط این شهر ۱۶ میلیونی پیدا هستند.

آقای اردوغان در سخنرانی خود که با حضور بسیاری رهبران بین‌المللی و سایر چهره‌های برجسته انجام شد این سازه را بنایی شایسته ترکیه معاصر دانست.

او گفت: «این مسجد نمادهایی بسیاری دارد که متعلق به تاریخ و تمدن و باورهای ما هستند.»

او در ضمن علیه موج اخیر حملات به نهادهای مذهبی در سراسر دنیا، از جمله حملات به مسجد در نیوزلند و به کلیسا در سری ‌لانکا صحبت کرد.

او گفت: «آنان که به مسجد حمله می‌کنند و آنان که کلیسا را هدف می‌گیرند ذهنیت تاریک‌اندیش مشابهی دارند. قتل عام بی‌گناهان و بمباران عبادت‌گاه‌ها جهاد نیست. تروریسم است، شقاوت است، قتل است.»

ساخت چاملیجا حدود ۱۰۰ میلیون دلار خرج برداشت و بیش از شش سال طول کشید. این مسجد بر فراز تپه مشهوری در استانبول قرار گرفته و تا ۶۳ هزار نفر گنجایش دارد. این مجموعه شامل آموزشگاه، موزه، گالری و مرکز همایش‌ها می‌شود.

از این مسجد بخاطر نشانی دورافتاده آن انتقاد کرده‌اند. چاملیجا بالای جاده‌ای پر پیچ و خم قرار دارد و نزدیک هیچ یک از محلات شهر نیست.

تمل کاراملااوغلو، رهبر یک حزب اپوزیسیون کوچک اسلام‌گرا ماه پیش گفته بود: «فکر ساختن مسجد ۶۰ هزار نفره بالای تپه چاملیجا از کجا آمد؟ اگر یک بار هم پرش کنند دستشان را می‌بوسم.»

ترکیه در زمان آقای اردوغان شمار مساجد خود را به تدریج بالا برده است. عبادت‌گاه‌های به سبک عثمانی در سراسر کشور و حتی خارج از کشور ساخته شده‌اند. حامیان او می‌گویند کشور به اندازه کافی مسجد ندارد.

اما منتقدین به نظرسنجی‌هایی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد ترک‌ها هر روز غیرمذهبی‌تر می‌شوند. استانبول حدود ۳۴۰۰ مسجد دارد که کم‌تر پر می‌شوند مگر برای نماز جمعه.

مساجد اغلب با بودجه عمومی ساخته می‌شوند و توسط ساختمان‌سازهای قدرتمند که روابط نزدیکی با حزب عدالت و توسعه دارند.

ترکیه اخیرا از فرودگاهی جدید رونمایی کرده که بزرگترین فرودگاه جهان نام گرفته است. این کشور در ضمن می‌خواهد کانال جدیدی بزند که از غربی‌ترین نقاط استانبول می‌گذرد و می‌خواهد دریای سیاه را به دریای مرمر وصل کند. ساختمان‌سازها در ضمن به دنبال زمین‌های عمومی هستند و می‌خواهند در آن‌ها مراکز خرید لوکس و آپارتمان‌های بلند بسازند. منتقدین این حرکات را پاداش‌هایی به متحدین سیاسی حزب حاکم می‌نامند. اما طبق گزارش‌ها چاملیجا با بودجه کمک‌های اهدایی ساخته شده است.

© The Independent