پیمانکار آمریکایی در حمله پهپاد «با منشا ایرانی» در سوریه کشته شد

آمریکا به یک انبار مهمات، مرکز کنترل و سایت جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی مرتبط با سپاه حمله کرده است

پایگاه آمریکا و نیروهای ائتلاف در سوریه برای آموزش نیروهای سوری-William Howard/U.S. Army

پنتاگون بامداد روز جمعه اعلام کرد در حمله پهپاد با منشا ایرانی در پایگاه نیروهای ائتلاف در سوریه، یک پیمانکار آمریکایی کشته و یک پیمانکار دیگر و پنج نیروی خدماتی زخمی شده‌اند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، دو نیروی خدماتی مجروح در محل درمان شدند اما سه نفر دیگر به مرکز درمانی در عراق انتقال یافته‌‌اند. پنتاگون هویت پیمانکار کشته شده را اعلام نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا در حال حاضر ۹۰۰ نیروی نظامی و صدها پیمانکار در سوریه دارد که هدف آنها اطمینان از قدرت نگرفتن دوباره داعش اعلام شده است.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که این حمله با پهپادی که سرمنشا ایرانی داشته است در نزدیکی حسکه انجام شده است. این حمله در شرایطی انجام شده است که جمهوری اسلامی ایران و عربستان اخیرا از توافق برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک خبر داده‌اند. اقدامی که به باور کارشناسان با هدف کاهش سطح تنش‌ها در منطقه انجام شده است.

روز پنجشنبه رویترز نیز به نقل از منابع خود از رایزنی عربستان سعودی با سوریه برای بازگشایی سفارتخانه‌ها خبر داده بود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بامداد روز جمعه گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به حمله پهپادی به پایگاه نیروهای ائتلاف دستور حمله به تاسیساتی در شرق سوریه را داد که تحت کنترل نیروهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

آستین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله‌های هوایی در واکنش به حمله امروز و طیفی از حمله‌ها در سوریه انجام شد که گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران انجام دادند.»

او هدف از این حمله‌ها را حفاظت و دفاع از نیروهای آمریکایی عنوان کرد و یادآور شد که ایالات متحده با درنظر داشتن به‌حداقل رساندن تلفات انسانی، واکنش متناسب نشان داد.

یک مقام نظامی عالی‌رتبه آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفت که آمریکا به یک انبار مهمات، مرکز کنترل و سایت جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی مرتبط با سپاه حمله کرده است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، این حمله می‌تواند سطح تنش‌ها بین ایران و آمریکا را افزایش دهد. هرچند که به نظر نمی‌رسد دولت بایدن که موضع ملایمی در برابر جمهوری اسلامی دارد، مانند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا واکنش نشان دهد. او در جریان کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق در سال ۱۳۹۸ به تهران هشدار داد که بهای سنگینی پرداخت می‌کند و مدت کوتاهی نگذشت که قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس در بغداد هدف حمله پهپادی نیروهای آمریکایی قرار گرفت.

مایکل کوریلا، رئیس مرکز فرماندهی نظامی آمریکا روز پنجشنبه جمهوری اسلامی را منبع تامین تروریسم و گسترش بی‌ثباتی در منطقه عنوان کرده بود.