حذف تزئینات کریسمس با موضوع بازداشتگاه آشويتس‌

فروشگاه آنلاین آمازون به فروش تزئینات کریسمس با موضوع آشویتس پایان داد

نمایی از اردوگاه کار اجباری آشوویتس- عکس از ویکیپدیا

به دنبال سیل شکایات و سرزنش‌ها در سایت آمازون و رسانه‌های اجتماعی، این شرکت به فروش تزئینات کریسمس با موضوع آشویتس در وبسایت خود پایان داد.

عکس‌هایی از این اردوگاه کار اجباری نازی‌ها، بر روی تزئینات درخت کریسمس و در بطری بازکن در این وبسایت به فروش گذاشته شده بود. طبق تخمین‌ها در طول جنگ جهانی دوم بین یک میلیون و صد هزار تا یک میلیون و پانصد هزار انسان در این اردوگاه جان باختند.

پس از آن که کارکنان مرکز یادبود و موزه آشویتس-بیرکناو در لهستان، تصاویری از این اقلام را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند، خشم مردم در سطح وسیعی برانگیخته شد. این موزه اعلام کرد که از این فروشگاه بزرگ اینترنتی خواسته است این اقلام ناراحت‌کننده و توهین‌آمیز را از فهرست فروش خود حذف کند. در توییت این موزه آمده است: «فروش تزئینات کریسمس با تصاویری از آشویتس مناسب به نظر نمی‌رسد. تصویر آشویتس روی در بطری بازکن نیز ناراحت‌کننده و توهین‌آمیز است. ما از آمازون می‌خواهیم این اقلام را از حساب فروشندگان آن‌ها حذف کند.»

شمار زیادی از کسانی که واکنش نشان دادند با این بیانیه موافق بودند، ابراز خشم و ناراحتی کردند و گفتند این کالاها مشمئزکننده‌اند.

شخصی نوشت: «این مردم چه مرضی دارند!؟! این بسیار توهین‌آمیز است.» شخص دیگری نوشت: «این اصلا قابل هضم نیست.»

علاوه بر نظرات منفی کاربران در وبسایت آمازون، این شرکت چندین شکایت درباره این تزئینات دریافت کرد، و همین‌طور در توییتر هزاران پیام برایشان فرستاده شد. با افزایش انتقادات، این وبسایت خرده‌فروشی تایید کرد که فروش این اقلام متوقف شده است.

مرکز یادبود و موزه آشویتس-بیرکنا با ابراز قدردانی از کسانی که به فروش این اقلام اعتراض کرده بوند، در توییتی در اول دسامبر 2019 نوشت: «به نظر می‌رسد آمازون تمامی تزئینات کریسمس را که حاوی تصاویری از اردوگاه سابق آشویتس بوده‌اند، از وبسایت خود حذف کرده است. از فعالیت و پاسخگویی همه شما سپاسگزاریم.»

سخنگوی آمازون در بیانیه‌ای که برای ایندیپندنت ارسال کرد، اظهار داشت: «همه فروشندگان باید از دستورالعمل فروش ما پیروی کنند و با کسانی که به آنها پایبند نیستند، برخود خواهد شد. از جمله ممکن است حساب کاربری آنها حذف شود. اقلام مورد نظر در این مورد حذف شده‌اند.»

این اولین بار نیست که آمازون به فروش محصولات توهین آمیز متهم می‌شود. اوایل سال جاری، این شرکت شکایاتی در مورد فروش در توالت‌هایی که متون اسلامی روی آن‌ها نوشته شده بود دریافت کرد. به دنبال این شکایات، فروش اقلام مذکور نیز متوقف شد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی