راه‌اندازی بخش ویژه برای دانش‌آموزان مسموم در قم

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره قم در توجیه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر قم مدعی شد که این مسمومیت‌ها ناشی از «مه‌گرفتگی ذهنی دانش‌آموزان» است

بخش کرونای بیمارستان بهشتی شهر قم به «بخش ویژه بستری دانش‌آموزان مسموم‌شده» اختصاص یافت -STR / AFP

با ادامه مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر قم در روز یکشنبه، ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه)، بخش کرونای بیمارستان بهشتی این شهر به «بخش ویژه بستری دانش‌آموزان مسموم‌شده» اختصاص یافت. همزمان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم نیز در واکنش به احتمال دخالت نیروهای تندروی مذهبی و مخالف تحصیل دختران در این مسمومیت‌ها، گفت «دخیل بودن عوامل انسانی در بروز این حوادث در مدارس قم تاکنون مورد تایید نیست»، و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر وعده داد که نتایج تحقیقات تیم پزشکی از این مسمومیت‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه این دانش‌آموزان با عوارض تنفسی و سوزش گلو و حالت تهوع به بیمارستان منتقل شدند، افزود پس از انتقال دانش‌آموزان مسموم به مراکز درمانی، «اقدامات درمانی لازم در مورد آن‌ها انجام شد و حال عمومی آن‌ها خوب است».

خبرگزاری ایسنا با تاکید بر اینکه «مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قمی همچنان در حال پخش است» از اینکه «هنوز هیچ تصمیمی برای رهایی از این وضعیت اتخاذ نشده» است، ابراز تاسف کرد و نوشت: «مدیران استان قم نیز به اینکه نمی‌دانند دلیل مسئله چه بوده، بسنده می‌کنند.»

این خبرگزاری همزمان، به اعتراض خانواده‌های دانش‌آموزان قم به بی‌توجهی مقام‌های مسئول به مسمومیت‌های سریالی اشاره کرد و افزود که مقام‌های قم «به نظر والدین نگران از وضعیت فرزندانشان کاملا بی‌توجه هستند».

در همین حال، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، گفت برای مشخص شدن دلیل مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان «حکم ویژه‌ای را برای معاونت درمان این وزارتخانه ابلاغ کرده و این موضوع در سطح ملی در حال دنبال شدن است».

 وزیر بهداشت همچنین گفت: «جمع‌بندی این است که مسمومیت بسیار خفیف است و عارضه‌ای از شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نشده و نگرانی در این جهت وجود ندارد.»

این درحالی است که ابعاد این پدیده در قم چنان گسترش یافته که بخش کرونای بیمارستان بهشتی قم به بخش ویژه مسمومیت دانش‌آموزان قم تبدیل شده است و آمبولانس‌ها روزانه ده‌ها دانش‌آموز مسموم را به این بیمارستان منتقل می‌کنند.

مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم، از ۹ آذر با مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز هنرستان نور در یزدانشهر قم آغاز شد و تاکنون صدها دانش‌آموز دختر در مدارس قم دچار مسمومیت شده‌اند.

قربانی این مسمومیت‌های سریالی از ۹ آذر تا هفته سوم بهمن، فقط دختران دانش‌آموز بوده‌اند، اما پس از آنکه این موضوع در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت و برخی از رسانه‌ها در قم احتمال دست داشتن گروه‌های مذهبی مخالف تحصیل دختران را مطرح کردند، هفته گذشته گزارش‌هایی نیز از مسمومیت دانش‌آموزان یک مدرسه پسرانه در قم در رسانه‌های ایران منتشر شد.

روزنامه همشهری در گزارشی از مسمومیت دختران دانش‌آموز، به همین موضوع اشاره کرد و نوشت: «نکته‌ جالب توجه اینکه تمام این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه‌ قم اتفاق افتاده، تا سه‌شنبه ۲۵ بهمن که برای اولین بار در یکی از مدارس راهنمایی دو شیفته‌ پسرانه‌ قم، نیز دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند.»

برخلاف مدارس دخترانه که رسانه‌های قم اجازه نیافتند گزارش ویدیویی از مسمومیت دانش‌آموزان دختر منتشر کنند، ویدیوها و گزارش‌های متعددی در مورد مسمومیت در مدرسه پسرانه همراه با مصاحبه با پسران دانش‌آموز و والدین آن‌ها در رسانه‌های قم و رسانه‌های حکومتی، از جمله صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنور، دو نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، این مسمومیت‌ها را «مشکوک و امنیتی» خوانده‌اند و از سوی دیگر، مراکزی در قم نیز خبرنگاران این شهر و خانواده‌های دانش‌آموزان دختر را تهدید کرده‌اند تا در مورد «مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر»، به ویژه درباره «عوارض این مسمومیت‌ها»، سکوت کنند.

با این حال، سه‌شنبه، ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه)، در جریان تجمع اعتراضی خانواده‌های دانش‌آموزان دختر، تعدادی از والدین دانش‌آموزان، به عوارضی چون ناتوانی در راه رفتن و کاهش بینایی مسموم‌شدگان، اشاره کردند.

خانواده‌های دانش‌آموزان همچنین در مقابل فرمانداری قم با سردادن شعارهایی، از جمله «مرگ بر فرماندار»، «‌بی‌شرف بی‌شرف»، «‌امنیت مدارس تامین باید گردد»، «مدرسه‌های ناامن، نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر اعتراض کردند.

محمد سعیدی،‌ نماینده علی خامنه‌ای و امام‌جمعه قم، نیز روز جمعه، ۲۸ بهمن (۱۷ فوریه)، در واکنش به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر مدارس قم گفت: «رسانه‌های معاند در حال شایعه‌سازی از این حوادث هستند و با شایعه‌هایی مانند فلج شدن و نابینایی دانش‌آموزان، آرامش روانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به هم می‌زنند که برای پیگیری دقیق و تمرکز متخصصین باید از دامن زدن به شایعات پرهیز کرد.»

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، نیز چهارشنبه، ۲۶ بهمن (۱۵ فوریه)، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر را در قم و چند شهر دیگر، «شایعه» خواند و حتی ادعا کرد که این دانش‌‌آموزان به دلیل «بیماری‌های زمینه‌ای» در بیمارستان بستری شده‌اند.

با این حال، او یک روز بعد و در پی گسترش و تشدید موج مسمومیت‌های سریالی، مجبور شد راهی قم شود. یوسف نوری در بیمارستان بهشتی قم ضمن ملاقات با دانش‌آموزان مسموم‌شده، اعلام کرد که «تیمی ویژه در تهران برای پیگیری مسئله دانش‌آموزان قم تشکیل شده است». 

از سوی دیگر، زهره عباسی، رئیس سازمان نظام روانپزشکی قم، در توجیه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدعی شد که این عوارض ناشی از «مه‌گرفتگی ذهنی دانش‌آموزان است و آن‌ها به شکل نمایشی این موضوع را به موضوعی فاجعه‌آمیز تبدیل کرده‌اند».

مجید محبی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم، نیز عصر یکشنبه، ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه)، گفت: «تیم ویژه پیگیری مسمومیت‌ها در مدارس قم که از طرف وزارت بهداشت مامور هستند، بررسی‌های اولیه را انجام دادند، نمونه‌های مختلفی که لازم به بررسی بود، حتی لباس دانش‌آموزان و نمونه‌های محیطی و تنفسی و خونی را مورد بررسی قراردادند و به نتایجی هم رسیدند.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم  افزود: «امشب جلسه‌ای برگزار می‌شود و این نتایج با تائید افرادی که از وزارتخانه مامور شدند و الان در قم حضور دارند، در قالب صورتجلسه‌ای تنظیم شده و پس از اعلام رسمی نتایج، آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

در همین حال، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم در واکنش به انتشار اخباری درباره دست داشتن نیروهای تندرو در مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر در قم، گفت: «دخیل بودن عوامل انسانی در بروز این حوادث در مدارس قم تاکنون مورد تایید نیست»، و استاندار قم نیز گفت: «همه فرضیه‌های احتمالی درباره این حوادث با دقت و توسط چندین نهاد تخصصی بررسی شده و پیگیری‌ها ادامه دارد.»