۲۲ بهمن؛ نخستین رویارویی رسمی علی خامنه‌ای با شاهزاده رضا پهلوی

خامنه‌ای در تازه‌ترین سخنرانی خود نشان داد از فراخوان ۲۲ بهمن شاهزاده رضا پهلوی نگران شده است

علی خامنه‌‌ای در واکنش به پیام شاهزاده رضا پهلوی خطاب به مردم ایران برای تبدیل کردن ۲۲ بهمن به «باشکوه‌ترین روز در تقویم انقلاب ملی ایران»، از حامیان خود خواست این روز را «مظهر اتحاد ملی» کنند.

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی از تمامی ایرانیان سراسر جهان خواسته است با هر عقیده‌ و باوری، در گردهمایی‌ها ۲۲ بهمن (۱۱ فوریه) در سراسر جهان حاضر شوند و دنیا را به پشتیبانی موثر از انقلاب ملی ایران فرا بخوانند. او از تمام مخالفان جمهوری اسلامی خواست با به رسمیت شناختن اختلاف‌نظرها، «روی نقاط اشتراک‌‌ها» تمرکز کنند و «صدایی واحد و بلند را در پشتیبانی از انقلاب ایران به گوش رسانه‌ها، افکار عمومی و سیاستمداران کشورهای‌ میزبان برسانند».

این فراخوان تاریخی روز چهارشنبه ۱۹ بهمن واکنش علی خامنه‌ای را در پی داشت. او در دیدار با گروهی از نیرو‌های ارتش، از حامیان خود خواست «حرکت ۲۲ بهمن را مظهر اتحاد ملی و وحدت ملی قرار دهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بی‌آنکه از شاهزاده رضا پهلوی نامی ببرد، اضافه کرد چنین اقدامی پیام صریحی به «دشمن» خواهد بود که «تلاش او برای از بین بردن اتحاد ملی، تلاش خنثی‌شده‌ای است».

خامنه‌ای همچنین به دعوت شاهزاده رضا پهلوی از ارتش برای تبدیل شدن به «سپر مردم بی‌دفاع» ایران واکنش نشان داد و به تعریف و تمجید از این نیروی نظامی پرداخت. او در این سخنان تلاش کرد تعاریفی از ارتش ارائه دهد که گویی صدر تا ذیل این نهاد نظامی را نیروهای وفادار به جمهوری اسلامی تشکیل داده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این گفته شاهزده رضا پهلوی که ارتش باید در کنار مردم ایران قرار بگیرد، مدعی شد: «ارتش بنا بود کنار مردم بایستد و امروز ارتش ما به‌مراتب از آن روزهای اول انقلابی‌تر است.»

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود، به حضور دهه هشتادی‌ها در اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: «دیدید راجع به دهه‌ هشتادی‌ها چقدر برای مردم لطیفه‌های مسخره‌آمیز بیان کردند اما در اعتکاف امسال دهه‌ هشتادی‌ها حدود ۷۰ درصد جمعیتی بودند که اعتکاف کردند.»

خامنه‌ای پیش‌تر در واکنش به حضور گسترده اعتراضی مردم ایران در خیابان‌ها مدعی شده بود که مردم از نظر او کسانی‌اند که در مراسم دولتی روز ۱۳ آبان شرکت کرده‌اند. او در تازه‌ترین سخنرانی خود هم تلاش کرد نماد نسل دهه هشتادی‌ها در ایران را کسانی معرفی کند که در برنامه‌های مذهبی شرکت می‌کنند و مدافع جمهوری اسلامی‌اند.

تلاش خامنه‌ای برای تعمیم حضور حامیان جمهوری اسلامی در مراسم حکومتی ۲۲ بهمن امسال به کل مردم ایران و ارائه تصویری وارونه از این حضور از دیگر اهداف او در این سخنرانی است و نگرانی روزافزون او از محبوبیت و نفوذ روبه‌گسترش شاهزاده رضا پهلوی در میان مردم ایران را آشکار می‌کند.

علی خامنه‌ای در سال‌های اخیر بارها از محبوبیت خاندان پهلوی و موج فزاینده درخواست‌ها برای بازگشت این خاندان به ایران برای بازسازی دوران باشکوه تاریخی ایران ابراز نگرانی کرده است.