اف‌بی‌آی: لوازم آرایشی و‌ عطرهای تقلبی حاوی ادرار و آرسنیک‌اند

برخی از این محصولات به بروز بیماری‌هایی مانند آکنه، پسورازیس، بثورات پوستی و عفونت چشم منجر شده‌اند

برخی از مواد تشکیل‌دهنده لوازم آرایشی و عطرهای تقلبی کاملا خطرناک‌اند - canva

خرید عطر و لوازم آرایشی با قیمت پایین همیشه وسوسه‌انگیز است اما اف‌بی‌آی می‌گوید این گونه خریدها ممکن است برای سلامتی شما ضرر داشته باشد.

اگر سایه چشم، خط چشم یا عطر موردعلاقه‌تان را در بازار محلی یا در یک وب‌سایت ناآشنا با قیمتی کمتر از آن چیزی که معمولا در فروشگاه‌های معتبر و شعبه‌های اصلی ارائه می‌شود، یافتید قبل از اینکه پولی را که به زحمت به دست آورده‌اید، دودستی تقدیم کنید، این را در نظر داشته باشید که ممکن است این محصولات ارزان‌تر تقلبی باشند و علاوه بر خرید چیزی که اصل نیست، با استفاده از محصولاتی که ممکن است حاوی مواد نامرغوب یا حتی خطرناک باشند، سلامت خود را هم به خطر می‌اندازید.

مطالعات و آزمایش‌های دولتی و صنعتی که اف‌بی‌آی دنبال کرده، نشان داده است که برخی از مواد تشکیل‌دهنده لوازم آرایشی و عطرهای تقلبی کاملا خطرناک‌اند.

لوازم آرایشی تقلبی اغلب حاوی موادی مانند آرسنیک، بریلیم و کادمیوم (مواد سرطان‌زای شناخته‌شده) همراه با سطوح بالای آلومینیوم و سطوح خطرناکی از باکتری‌اند. برخی از این محصولات به بروز بیماری‌هایی مانند آکنه، پسوریازیس، بثورات پوستی و عفونت چشم منجر شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عطرهای تقلبی ماده‌ای به نام دی‌ای‌اچ‌پی (DEHP) دارند که آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آن را به عنوان یک سرطان‌زای احتمالی برای انسان طبقه‌بندی کرده است. این عطرها و ادکلن‌های تقلبی که گاهی اوقات حاوی ادرار نیز هستند، بثورات پوستی جدی ایجاد می‌کنند.

در سال‌های اخیر، دفتر مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUIPO) هم که در حال جمع‌آوری شواهد درباره کالاهای تقلبی است، به نتایجی مشابه تحقیقات اف‌بی‌آی رسیده است. 

شاخص‌های تقلبی بودن کالا

ــ بسته‌بندی کمی با بسته‌بندی مارک معتبر متفاوت است (ممکن است رنگ متفاوت یا حروف متفاوت روی محصول باشد) و/یا بسته‌بندی محصول مخدوش به نظر می‌رسد

ــ این محصول به‌عنوان «نسخه محدود» تبلیغ می‌شود؛ حتی اگر سازنده معتبر آن را به‌عنوان نسخه محدود ارائه نکرده باشد

ــ قیمت  آن به شکل وسوسه‌کننده‌ای پایین‌تر است

ــ در لوازم آرایشی، قوام یا بافت محصول شبیه محصولات مارک‌های معتبر نیست.

ــ در عطرها، رایحه کمی متفاوت است و رنگ مایع موجود در بطری ممکن است با رنگ عطر اصلی متفاوت باشد

بیشتر از مُد و زیبایی