اعضای طالبان با پرداخت پول از توییتر تیک آبی می‌خرند

همه کاربران در توییتر با پرداخت ۷.۹۹ دلار در ماه می‌توانند تیک آبی داشته باشند

توییتر در سال ۲۰۰۹ تیک آبی را به کاربران این شبکه معرفی کرد تا حساب‌های کاربری رسمی از حساب‌های جعلی قابل تشخیص باشندــREUTERS

پس از آنکه ایلان ماسک، مدیرعامل جدید توییتر، ۵ نوامبر (۱۴ آبان) اعلام کرد کاربران این رسانه اجتماعی باید بابت علامت تایید یا «تیک آبی» پول بپردازند، شماری از اعضای طالبان که از سال‌ها قبل در این پلتفرم فعالیت دارند، برای به دست آوردن تیک آبی در ازای پول وارد عمل شدند.

هدایت‌الله هدایت، رئیس اداره دسترسی به اطلاعات در رژیم طالبان، نخستین فردی بود که اوایل دی ماه با پرداخت پول به توییتر، تیک آبی گرفت. شماری از کاربران حساب او را به توییتر گزارش (ریپورت) کردند و نوشتند که دادن تیک آبی به اعضای طالبان به آنان در پخش و انتشار اخبار غیرواقعی جرئت بیشتری می‌دهد و جلو این کار باید گرفته شود. در نتیجه اعتراض کاربران، توییتر تیک آبی را از هدایت‌الله هدایت پس گرفت اما در روزهای اخیر، شماری دیگر از اعضای طالبان که مدام در وصف رهبران این گروه و علیه ارزش‌های حقوق بشری، دموکراسی و آزادی‌های مدنی مطلب منتشر می‌کنند، هم تیک آبی دریافت کرده‌اند.

یکی از چهره‌های پرمخاطب طالبان در توییتر «ستر جنرال مبین خان» است. نام حقیقی این شخص هنوز فاش نشده، اما او در فضای مجازی خود را دارای رتبه نظامی ارشد که معادل سپهبد در ارتش است، معرفی می‌کند. مبین خان در توییتر ۴۱۰ هزار دنبال‌کننده دارد و در یوتیوب و اینستاگرام نیز فعال است.

حضور طالبان در توییتر به چند سال قبل برمی‌گردد. زمانی که دفتر سیاسی این گروه در سال ۲۰۱۲ در دوحه، پایتخت قطر، ایجاد شد، اعضای آن و نیز سخنگویان این گروه در پاکستان و افغانستان، به توییتر پیوستند. از آنجا که توییتر در پخش و انتشار محتوا و عکس‌های خشن محدودیت چندانی ندارد، اعضای طالبان بی‌ هیچ محدودیتی در آن فعالیت می‌کنند. این در حالی است هیچ یک از رهبران و چهره‌های شناخته‌شده طالبان در فیس‌بوک حساب کاربری ندارند؛ چون فیس‌بوک محتوایی را که در آن درباره طالبان تبلیغ شود، حذف می‌کند.

محبوب‌ترین رسانه اجتماعی در افغانستان فیس‌بوک است، اما  پس از سلطه طالبان بر افغانستان و به دلیل حضور سخنگویان و شمار زیادی از اعضای طالبان در توییتر، تعدادی زیادی از شهروندان افغان که بیشتر در فیس‌بوک فعالیت داشتند، به توییتر پیوستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مبین خان روز سه‌شنبه ۲۷ دی، در توییتی اعلام کرد که تیک آبی گرفته است. او از ایلان ماسک سپاسگزاری کرد و به طنز گفت که ایلان ماسک به همه اعضای طالبان که در توییتر فعالیت دارند، تیک آبی می‌دهد.

در روزهای اخیر، ده‌ها تن از اعضای طالبان با هزاران دنبال‌کننده هم مثل مبین خان، برای حساب‌های کاربری خود در توییتر تیک آبی خریده‌اند. احمد یاسر، رئیس‌دفتر ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، از جمله این افراد است که با ۳۷ هزار دنبال‌کننده در توییتر، برای حساب کاربری خود تیک آبی خریده است.

توییتر در سال ۲۰۰۹ این علامت تایید به رنگ آبی را به کاربران خود معرفی کرد تا حساب‌های کاربری رسمی از حساب‌های جعلی قابل‌تشخیص باشند. پیش از آنکه ایلان ماسک توییتر را بخرد، تنها حساب‌های متعلق به شرکت‌ها، نهادها، چهره‌های تاثیرگذار رسانه‌‎‌های اجتماعی و نشان‌های تجاری رسمی می‌توانستند برای حساب‌های خود تیک آبی رایگان بگیرند، اما اکنون همه کاربران بی‌ هیچ استنثنایی، می‌توانند با پرداخت ۷.۹۹ دلار در ماه، این علامت را کنار اسم خود اضافه کنند.

در حالی که اعضای طالبان با پرداخت پول برای حساب‌های کاربری خود در توییتر علامت تایید دریافت می‌کنند، حساب کاربری امرالله صالح، معاون اول دولت پیشین افغانستان، روز دوشنبه با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده، از دسترس خارج شد. دلیل از دسترس خارج شدن حساب کاربری امرالله صالح هنوز مشخص نیست، اما گفته می‌شود اعضای طالبان و مخالفان او در پی انتشار چند توییت واکنش‌ برانگیز در پاسخ به اظهارات مایک پمپئو در مورد توافقنامه صلح دوحه، حساب کاربری او را به توییتر گزارش (ریپورت) کرده‌اند.

توییتر به همه کاربران اجازه می‌دهد محتوا یا حساب‌های کاربری را که فکر می‌کنند محتوای آن‌ها آزاردهنده، غیراخلاقی یا مرتبط به تروریسم‌اند به این شبکه گزارش کنند. در برخی موارد، حتی حساب‌های تاییدشده و دارای تیک آبی هم در نتیجه گزارش‌ گروهی کاربران موقتا از دسترس خارج شده‌اند.