مهتاب نصیرپور، بازیگر سرشناس تئاتر و سینمای ایران، به دادسرای اوین احضار شد

احضار مهتاب نصیرپور در ادامه افزایش فشارها و تهدید حکومت علیه چهره‌های سرشناس هنری، فرهنگی و ورزشی انجام شده است

مهتاب نصیرپور، بازیگر سرشناس تئاتر و سینمای ایران، روز یکشنبه، ۲۵ دی (۱۵ ژانویه)، تصویری از «برگه احضاریه» خود به دادسرای زندان اوین را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که بر اساس آن، باید  ساعت ۹ صبح روز ۲۷ دی برای آنچه «پاسخ به اتهام انتسابی» عنوان شده است، خود را به «شعبه سوم بازپرسی دادسرای مقدس اوین» معرفی کند.

در این احضاریه با تاریخ ۱۷دی و با امضای بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه ۳۳، مقدس، تهران»، در بخش «علت احضار» آمده است: «مقتضی است جهت دفاع از اتهام انتسابی مندرج در پرونده، ظرف پنج روز آتی در این بازپرسی حاضر شوید.»

در بخش دیگری از احضاریه نیز تاکید شده است که «موعد حضور ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱» است.

در این احضاریه همچنین خطاب به مهتاب نصیرپور تاکید شده است که «نتیجه عدم حضور حکم جلب است»، و «ضمنا می‌توانید جهت اطلاع از علت احضار به دفتر این بازپرسی مراجعه نمایید».

الهام پاوه‌نژاد، بازیگر تئاتر و سینما، نیز در کامنتی برای همین پست اینستاگرامی مهتاب نصیرپور، با بیان اینکه «احتمالا همدیگر را می‌بینیم»، به شکل ضمنی از احضار خود به دادسرای اوین خبر داد.

مهتاب نصیرپور متولد سال ۱۳۴۴، دارای مدرک ليسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که بازی در تئاتر را از سال ۱۳۶۵  با بازی در نمایش «حادثه در صبح پاییزی» از ابوالقاسم معارفی، و بازی در سينما را از سال ۱۳۷۰ با نقش‌آفرینی در فیلم «مسافران» بهرام بيضایی آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نصیرپور در ۱۴ فیلم سینمایی و بیش از ۴۰ نمایش نقش‌آفرینی کرده است و همسرش، محمد رحمانیان، نیز از چهره‌های سرشناس تئاتر و نمایشنامه‌نویسی ایران است.

مقام‌های قوه قضائیه تاکنون دلیل احضار مهتاب نصیرپور را اعلام نکرده‌اند. این بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون، پیش از این در صفحه اینستاگرام خود کشتار و سرکوب معترضان را محکوم و به آن اعتراض کرده است. او همچنین در هنگام آزادی دوست و همکار خود، ترانه علیدوستی، همراه با جمعی از هنرمندان سینما و تئاتر، در مقابل زندان اوین از این بازیگر استقبال کرده بود.

از آغاز خیزش سراسری مردم ایران در ۲۶ شهریور سال جاری خورشیدی در پی کشته‌ شدن مهسا امینی حین بازداشت او به دست نیروهای گشت ارشاد و انتقال این دختر جوان سقزی به مقر پلیس امنیت اخلاقی، تاکنون ده‌ها چهره‌ سرشناس عرصه تئاتر، سینما، موسیقی و چندین خواننده، شاعر، نویسنده و چهره‌های هنری، فرهنگی و ورزشی، بازداشت یا احضار شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این چهره‌ها را به دلیل حمایت آنان از خیزش سراسری و اعتراضشان به سرکوب و کشتار زنان، مردان، جوانان و کودکان با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و اتهامات مشابه، بازداشت یا احضار کرده‌اند.

قوه قضائیه و دادگاه انقلاب در مواردی چون بازداشت توماج صالحی و سامان یاسین، این خواننده‌های رپ اعتراضی را حتی به «محاربه» نیز متهم کرد که در مورد سامان یاسین در حال حاضر این اتهام رفع شده است، اما خطر این اتهام سنگین، بی‌ربط و ناعادلانه، توماج صالحی را همچنان تهدید می‌کند.