چطور در آسمان رودخانه تشکیل می‌شود؟

سامانه‌ای که در حال غرق کردن کالیفرنیا است، با نام «رودخانه جوی» یا «رودخانه در آسمان» شناخته می‌شود

رودخانه‌های جوی قدرتمند می‌توانند بخار آبی معادل متوسط جریان آب در دهانه رودخانه می‌سی‌سی‌پی را با خود حمل کنند - AFP

برای بسیاری در کالیفرنیا سال جدید با توده‌ای بزرگ و پیوسته از ابرهای بارانی آغاز شد که به خاموشی، تخلیه مناطق، وسایل نقلیه سیل‌زده و زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی روستایی منجر شد.

این سامانه قدرتمند که در نواحی شمالی و مرکزی بارش برف سنگین را هم در پی داشت، به مرگ دست‌کم یک نفر و صدور هشدارهای سیل ناگهانی و سنگ‌لغزش [نوعی رانش زمین] منجر شد.

سامانه‌ای که در حال غرق کردن کالیفرنیا است، با نام «رودخانه جوی»ــ یا «رودخانه در آسمان» شناخته می‌شودــ نواری از بخار آب که بر فراز اقیانوس شکل می‌گیرد و می‌تواند تقریبا ۴۰۰ مایل (حدود ۶۵۰ کیلومتر) وسعت داشته باشد.

این پدیده‌های آب‌وهوایی در سراسر جهانی رخ می‌دهند اما در سواحل غربی ایالات متحده رایج‌اند؛ جایی که رطوبت را از اقیانوس آرام به خشکی می‌کشانند و نیمی از بارندگی سالانه را ایجاد می‌کنند.

به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی «ان‌اوای‌ای» (NOAA)، رودخانه‌های جوی قدرتمند می‌توانند بخار آبی معادل متوسط جریان آب در دهانه رودخانه می‌سی‌سی‌پی را با خود حمل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگامی که این رودخانه‌های جوی به ارتفاعات رشته‌کوه‌های سردتر نظیر سیرا نوادا برخورد می‌کنند، بخار آب به برف سنگین تبدیل می‌شود اما برای ذخیره برف سیرا این لزوما خبر خوبی نیست.

بیل پاتزرت، اقلیم‌شناس در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، به آسوشیتدپرس گفت در حالی که طوفان‌های معمولی سرد زمستانی خارج از شمال اقیانوس آرام ذخیره برف سیرا را شکل می‌دهند و برای تامین آب این ایالت حیاتی‌اند، رودخانه‌های جوی معمولا گرم‌اند.

این سبب می‌شود که در بالاترین ارتفاعات برف ببارد اما معمولا روی برف پایین‌تر باران می‌بارد. این موضوع می‌تواند به آب شدن سریع، جاری شدن بخشی از بارندگی روی زمین [یا اصطلاحا رواناب] و کاهش ذخیره برف موردنیاز برای تامین آب کالیفرنیا منجر شود. این به نوبه خود به معنای تاثیر اندک آن بر خشکسالی طولانی و مکرر این ایالت است.

رودخانه‌های جوی در کنار افزایش خطرات سیل ناگهانی و سنگ‌لغزش، جنبه‌های منفی دیگری نیز دارند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ دریافت که «رودخانه‌ها در آسمان» زمانی که طی مدت کوتاهی مقدار زیادی باران فرو می‌ریزند، می‌توانند تقریبا به‌نوعی گونه‌ها را از بین ببرند.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، دریافتند که بارندگی از یک رودخانه جوی به از میان رفتن ۹۷ تا ۱۰۰ درصد صدف‌های وحشی الیمپیا در شمال خلیج سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۱ منجر شد.

دانشمندان هشدار دادند که این مشکل به دلیل بحران تغییران اقلیمی در حال بدتر شدن است. رودخانه‌های جوی با گرم شدن هوا، قادرند آب بیشتری نگه دارند که این به بارندگی بیشتر منتهی می‌شود.

© The Independent

بیشتر از علوم