«بمب گردباد» چیست؟ هشدار آب و هوای زمستانی در ایالات متحده آمریکا

طوفان قطبی این هفته سرمای شدید، کولاک و تندباد را به بیشتر مناطق ایالات متحده آمریکا می‌آورد

چنانچه فشار اتمسفر به سرعت و ظرف ۲۴ ساعت کاهش یابد، به طوفانی جدی تبدیل می‌شود - AFP

طوفان قطبی ایالات متحده آمریکا را درمی‌نوردد، و بخش‌هایی از این کشور را در فصل تعطیلات با ترکیبی ناجور از سرمای خوفناک، بوران برف کورکننده و انجماد سریع می‌پوشاند.

سازمان هواشناسی ملی هشدار داد که از اکنون تا شب کریسمس، طوفان شدید زمستانی آثار گسترده، مخرب و احتمالا فلج‌کننده‌ای در سراسر مرکز و شرق ایالات متحده آمریکا به جا خواهد گذاشت.

پیش‌بینی‌های هواشناسی احتمال وقوع «بمب گردباد» را هشدار می‌دهند – اما بمب گردباد یعنی چه؟

وقوع این پدیده آب و هوایی که به اصطلاح به آن پیدایش بمب (bombgenesis) می‌گویند، بستگی تام به سرعت کاهش فشار دارد.  

وزانه جت [جت استریم] هوای بسیار سرد را از قطب شمال به سمت ایالات متحده آمریکا می‌راند، و این توده هوای منجمد به هوای گرم‌تر مقابل خود برخورد می‌کند.

و چنانچه فشار اتمسفر به سرعت و ظرف ۲۴ ساعت کاهش یابد، به طوفانی جدی تبدیل می‌شود که به آن «بمب گردباد» می‌گویند. این پدیده به دلیل میزان بالای گرما و رطوبت روی آب رخ می‌دهد، بنابراین اگر بمب گردباد در خشکی روی بدهد، رویدادی نادر خواهد بود.

صرفنظر از این، بخش‌های بزرگی از ایالات متحده آمریکا تا چند روز در معرض آب و هوای خطرناک قرار خواهد گرفت. این سیستم به قدری وسیع است که روز پنجشنبه حدود ۲۰۰ میلیون نفر در ۳۰ ایالت از واشنگتن تا فلوریدا در معرض هشدارها و توصیه‌های طوفان زمستانی‌اند. برخی ایالت‌ها به همین دلیل، شرایط اضطراری اعلام کرده‌اند.

دمای روز در سرتاسر دشت‌های مرکزی به سختی به دمای بالای صفر می‌رسد، و پنجشنبه شب نواحی جنوبی‌تر در تگزاس و سواحل خلیج تگزاس دمای یک رقمی و پایینی را تجربه خواهند کرد.

احتمالا بلافاصله بعد از حرکت جبهه هوای قطب شمال از دره می‌سی‌سی‌پی به سواحل شرقی بوران برف یا بارش متوسط تا شدید برف رخ می‌دهد که تا دو ساعت ادامه می‌یابد.

این برف در برخی مواقع شرایطی خطرناک برای سفر پدید می‌آورد، چون با وزش بادی با سرعتی بالغ بر ۶۴ کیلومتر در ساعت و شرایط سپیدگرفتگی ناگهانی همراه خواهد بود.

مناطقی با آب‌های راکد، به‌ویژه سرتاسر دره‌های اوهایو و تنسی، در بعدازظهر و عصر پنجشنبه به‌دلیل افت شدید دما دچار انجماد سریع خواهند شد.   

© The Independent

بیشتر از جهان