بلینکن: نقض فاحش حقوق بشر در ایران بی‌پاسخ نمی‌ماند

وزیر خارجه ایالات متحده در آخرین نشست خبری خود در سال ۲۰۲۲ گفت که اولویت کاخ سفید درباره ایران همچنان، خیزش اعتراضی و گستردگی سرکوب‌هاست

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ در یک نشست خبری شرکت کرد تا از رویکرد دستگاه سیاست خارجی کاخ سفید در ۱۲ ماه اخیر دفاع کند. 

او در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره اعتراضات ایران و فرجام «احیای برجام» پرسید، تاکید کرد که «اولویت کاخ سفید همچنان اعتراضات و سرکوب‌های گسترده» از سوی حکومت جمهوری اسلامی است. 

بلینکن در این نشست خبری گفت: « همچنان نگران کشتار معترضان مسالمت‌آمیز به ویژه زنان و کودکان هستیم. در این ماه‌ها، شاهد بازداشت‌های دسته‌جمعی بوده‌ایم و محاکمه‌های ساختگی دیده‌ایم و از همه مهم‌تر اعدام‌ها و استفاده از خشونت جنسی به عنوان ابزاری برای سرکوب اعتراضات.» 

وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد: «نقض فاحش حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی بی‌پاسخ نمی‌ماند.»  

بلینکن در بخش دیگری از سخنانش گفت که «ازمدت‌ها پیش از آغاز اعتراضات اخیر، کاخ سفید سعی داشته مقام‌های ایرانی را که در سرکوب‌های سال‌های اخیر نقش داشته‌اند تحریم کند.»

او تاکید کرد که «تحریم های جدید علیه دادستان کل» بخشی از این تلاش است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست تاکید کرد که هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهد داد تا «ایرانیان توانایی‌های برقراری ارتباط با دنیای خارج را از دست ندهند.» 

بلینکن گفت که آمریکا با تمام متحدان، تلاش می کند تا ایران را به‌خاطر تمامی اقدامات ضدحقوق بشری‌اش محکوم کند و از مقامات این کشور بخواهد که پاسخگو باشند. 

مجازات ایران برای ارسال پهپاد به روسیه

وزیر امور خارجه ایالات متحده در مبحث دیگری از سخنان خود به ارسال تسلیحات جمهوری اسلامی به روسیه اشاره کرد و اعلام کرد که «پهپادهای ایرانی مورد استفاده در جنگ اوکراین عامل اصلی خاموشی برق و نبود گرما برای شهروندان اوکراینی در سرمای این روزها هستند.»

به گفته او، در همین راستا ایالات متحده دست به اقداماتی می زند تا در اولین فرصت مانع ارسال پهپادها به روسیه شوند و این شبکه توزیع سلاح ایران به روسیه منهدم شود. 

بلینکن گفت که «ایالات متحده همزمان از سازمان ملل خواسته تا ایران را به‌دلیل نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل» بازخواست کند. 

وزیر امور خارجه ایالات متحده، حکومت جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی کرد و گفت که اقدامات این حکومت «باعث بی ثباتی در سراسر منطقه خاورمیانه است.» 

مذاکرات احیای برجام 

بلینکن درباره «احیای برجام» تاکید کرد که تنها هدف ایالات متحده در مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی در ماه های اخیر، عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای بوده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «معتقد بودیم که مؤثرترین و بادوام‌ترین راه برای انجام آن از طریق دیپلماسی است. به نظر ما، خروج از این توافق( برجام)اشتباه فاحشی بود. اما این واقعیتی است که باید با آن کنار بیاییم.» 

بلینکن گفت با وجود تعهد ایالات متحده و اروپا در مذاکرات، تا امروز حکومت جمهوری اسلامی یا توان پاسخگویی به مطالبات را نداشته یا اینکه اصولا نخواسته است که به آن تن بدهد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سخنان خود درباره ایران گفت: « ما همچنان به دنبال راه‌هایی خواهیم بود تا مطمئن شویم که ایران به هیچ طریقی به سلاح هسته‌‌ای دست پیدا نکند.»