عربستان سعودی ۱.۴ میلیارد دلار در صنایع داخلی نظامی سرمایه‌گذاری کرده است

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، با سرمایه‌گزاری دولتی در بخش صنایع نظامی، حدود ۲۵.۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی کمک شود

عربستان سعودی طی دو سال گذشته معادل ۱.۴ میلیارد دلار آمریکا در صنایع داخلی نظامی خود سرمایه‌گذاری کرده‌ است. سرمایه‌گذاری در بخش غیرنفتی، بخشی از برنامه و طرح بزرگتر عربستان سعودی برای تنوع‌‌ بخشیدن به اقتصاد این کشور است.

شبکه خبری العربیه روز سه‌شنبه ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) در گزارشی به‌نقل از احمد العوهلی، رئیس سازمان صنایع نظامی عربستان سعودی، نوشت: در حدود ۸۷۷ میلیون دلار، طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، صرف تحقیق و توسعه در صنایع بومی نظامی عربستان سعودی شده است. مابقی، حدود ۴۷۸.۶ میلیون دلار، نیز در شرکت‌های داخلی بخش نظامی سعودی سرمایه‌‌گذاری شده است.

به‌گفته این مقام سعودی، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، با سرمایه‌گذاری دولتی در بخش صنایع نظامی این کشور، حدود ۲۵.۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی کمک شود.

در همین ارتباط، ولید ابو خالد، مدیراجرایی شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی، گفت: این کشور قصد دارد در سال‌های آینده روی سامانه‌های دفاعی بدون‌سرنشین، رادارها و سامانه‌های امنیتی الکترونیکی سرمایه‌گذاری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: سرمایه‌گذاری در صنایع داخلی عربستان سعودی، از جمله صنایع نظامی، بخشی از طرح و برنامه بزرگتر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برای تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان سعودی، است.

عربستان سعودی طی سال‌های گذشته تلاش کرده تا بخش «غیرنفتی» اقتصاد خود را تقویت کند.

به‌گفته ابوخالد، «بومی‌سازی صنایع نظامی»، بخش جدایی‌ناپذیر از سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است.

به‌گفته این مقام دولتی سعودی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت صنایع نظامی، «استقلال» است.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: عربستان سعودی تلاش می‌کند تا از طریق سرمایه‌گزاری در صنایع داخلی نظامی خود، از هزینه‌هایی که عمدتا صرف خرید تسلیحات از کشورهای خارجی می‌شود بکاهد.

به گفته مدیراجرایی شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی، این کشور در حال حاضر، در رتبه‌بندی بودجه‌های نظامی جهان، در رتبه نهم قرار دارد.

بیشتر از جهان