وزارت خارجه آمریکا قرارداد نظامی یک میلیاردی دلاری با قطر را تایید کرد

۱۰ سامانه دفاع پهپادی و ۲۰۰ موشک رهگیری و تجهیزات نظامی مرتبط در اختیار قطر قرار می‌گیرد

جو بایدن در جریان دیدار با امیر قطر، این کشور را یک «دوست خوب»، متحد «قابل اعتماد» و «توانمند» آمریکا معرفی کرد - Nicholas Kamm / AFP

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد وزارت خارجه این کشور با فروش احتمالی سامانه‌های پدافند هوایی ضد پهپاد به قطر موافقت کرده است. ارزش این قرارداد نظامی، یک میلیارد دلار ارزیابی شده است.

خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌شنبه ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) نوشت: آژانس همکاری امنیتی-دفاعی پنتاگون، کنگره ایالات متحده را از فروش و واگذاری این سامانه‌های دفاع هوایی به قطر مطلع کرده است.

به‌گفته وزارت دفاع آمریکا، با واگذاری این سامانه‌های دفاعی به قطر، قابلیت‌های جنگ الکترونیکی این کشور در برابر تهدیدهای هوایی و پهپاد‌ها تقویت خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نوشت: در چارچوب این قرارداد نظامی، ۱۰ سامانه دفاع هوایی، مشخصا در برابر پهپاد‌ها تهاجمی، ۲۰۰ موشک رهگیری و تجهیزات مرتبط نظامی در اختیار قطر قرار می‌گیرد.

در صورت نهایی شدن این قرارداد نظامی، شماری از پیمان‌کاران بخش دولتی و خصوصی ایالات متحده برای استقرار سامانه‌های دفاع هوایی، آموزش نیروهای قطری و مراقبت‌های بعدی عازم این کشور می‌شوند.

مدت ماموریت پیمان‌کاران آمریکایی در قطر، پنج سال در نظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایید قرارداد فروش احتمالی سامانه‌های دفاعی ایالات متحده به قطر، پس از آن صورت گرفت که در اوایل سال جاری میلادی، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از قطر به‌عنوان یک متحد اصلی آمریکا در خارج از پیمان نظامی «ناتو» نام برد.

در ژانویه سال میلادی جاری، جو بایدن در جریان دیدارش با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، این کشور را یک «دوست خوب»، «متحد قابل اعتماد» و «توانمند» برای آمریکا معرفی کرد.

در سال‌های گذشته، دوحه به‌نوعی نقش میانجی در گفت‌وگوهای آمریکا، از یک سو با طالبان و از سوی دیگر با  جمهوری اسلامی، ایفا کرده است. گفت‌وگو‌های بی‌ثمر تیرماه امسال در دوحه، در زمره آخرین تلاش‌های آشکار قطر، پیش از بن‌بست کامل گفت‌وگوهای هسته‌ای با جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود.

هرچند وزارت خارجه آمریکا قرارداد فروش سامانه دفاعی هوایی به قطر را تایید کرده است، اما هنوز این قرارداد یک میلیارد دلاری، نهایی و قطعی نیست.

بیشتر از جهان