آتش‌سوزی پنج روزه هشتاد هکتار از جنگل‌های گیلان را سوزاند

شدت آتش‌سوزی در منطقه کوهستانی رستم‌آباد باعث شده بود که اسدالله عباسی، استاندار گیلان، به منطقه برود و شخصا در جلسه مدیریت بحران شهرستان رودبار شرکت کند

آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی استان گیلان، پس از پنج روز و سوختن حدود هشتاد هکتار، به نظر می‌رسد بالاخره مهار شده باشد. به گزارش ایسنا، میرحامد اختری، مدیرکل اداره منابع طبیعی گیلان، گفت نیروهای یگان حفاظت این اداره، آبخیزداری استان، فرمانداری، شهرداری، سپاه، بسیج و مردم محل، موفق به خاموش کردن آتش شده‌اند. او روز یکشنبه، ۶ آذر (۲۷ نوامبر)، گفت: «تا این لحظه کل حریق‌ها مهار شده و هیچ‌گونه آتش‌سوزی در گیلان نداریم.»

این در حالی است که او ساعاتی قبل ضمن تایید تداوم آتش‌سوزی که از روز سه‌شنبه، یکم آذر (۲۲ نوامبر) آغاز شد، به ایلنا گفته بود: «امیدواریم امروز حریق به طور کامل اطفا شود و هرگونه امکان شعله‌ور شدن آن ‌را خنثی کنیم.»

این آتش‌سوزی در منطقه شهرستان رودبار متمرکز بود.

اختری گفت که نیروهای منابع طبیعی و بالگردهای اطفای حریق، پنج روز است به مقابله با این آتش‌ها می‌پردازند و پنج بار آن‌ها را خاموش کرده‌اند، اما باد گرم و شدید منطقه باعث شعله‌ور شدن مجدد آتش می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شدت آتش‌سوزی در منطقه کوهستانی رستم‌آباد باعث شده بود که اسدالله عباسی، استاندار گیلان، به منطقه برود و شخصا در جلسه مدیریت بحران شهرستان رودبار شرکت کند. عباسی گفته بود: «وزش باد گرم و صعب‌العبور بودن و کوهستانی بودن منطقه سبب شده تا اطفای حریق جنگل‌های رستم‌آباد رودبار با مشکل روبه‌رو شود.» 

اختری گفت که آتش‌ در جنگل‌های هیرکانی در چند شهرستان دیگر، از جمله طالش، ‌ماسال، رضوانشهر و فومن، چند روز پیش خاموش شد و مجموعا حدود ۴۰ هکتار جنگل‌ در این شهرستان‌ها سوخت، اما آتش‌سوزی در رودبار بیشتر ادامه یافت و حدود چهل هکتار دیگر فقط در همین شهرستان، طعمه حریق شد. با این حساب، مجموعا حدود هشتاد هکتار از جنگل‌های این ناحیه نابود شده است.

در فصل پاییز معمولا آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌های هیرکانی رخ می‌دهد که یکی از دلایل آن، ریزش برگ‌های پهن درختان در این فصل است که احتمال حریق را بالا می‌برد. سازمان هواشناسی از مدت‌ها پیش در این مورد هشدار می‌داد، اما به نظر می‌رسد که اقدامات لازم برای پیشگیری انجام نشده بود. علاوه بر گیلان، آتش‌سوزی‌های دیگری نیز در پنج منطقه استان مازندران رخ داده است. شدیدترین حریق در منطقه جنگلی چهارکد بود که به سوختن ۲۰ هکتار جنگل منجر شد. 

بخش «گروه استان‌ها»ی خبرگزاری مهر در گزارشی، از «سریال تکراری آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال و کمبود امکانات» گفت و آ‌ن ‌را نتیجه «بی‌تدبیری و غفلت مسئولان» دانست. 

میزان خسارت‌ها هنوز معلوم نیست. به گزارش ایسنا، اختری مدعی شد که «این حریق‌ها سطحی بود»، اما افزود که «برآورد خسارت ادامه دارد».