حمیرا یوسف فعال حقوق زنان در کابل بازداشت شد

طالبان در ۱۱ روز گذشته سه زن را در کابل بازداشت کرده‌اند

درباره وضعیت سه زن بازداشت شده در دست نیست-ایندیپندنت فارسی

جنبش زنان معترض در افغانستان از بازداشت حمیرا یوسف، فعال حقوق زنان، در کابل خبر داد. جنبش زنان معترض روز یکشنبه، ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر)، به ایندیپندنت فارسی گفت که ماموران طالبان حمیرا یوسف را در منطقه ناحیه ۱۱ کابل بازداشت کردند.

این جنبش با ابراز نگرانی از وضعیت زنانی که بازداشت‌ ‌شده‌اند، می‌گوید که طالبان در مورد علت بازداشت حمیرا یوسف هیچ توضیح و اطلاعاتی نداده‌اند.

منابعی در افغانستان می‌گویند که حمیرا یوسف، در اصل پنجشیری و از مدافعان حقوق زنان است که در آموزشگاه «رهروان راه حق» در کابل به تدریس مشغول بود.

به گفته آنان، حمیرا یوسف همچنین موسس مدرسه «رهروان راه حق» در کابل است.

جنبش زنان معترض می‌گوید که فرحت پوپلزی، از اعضای این جنبش، نیز روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان، در کابل بازداشت شده است و از سرنوشت او هم هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست.

این جنبش می‌گوید که فرحت پوپلزی تا پیش از بازداشت به دست ماموران طالبان، مسئولیت اداره حساب‌های کاربری جنبش زنان را در شبکه‌های اجتماعی بر عهده داشت.

دو هفته پیش نیز ظریفه یعقوبی، عضو دیگر این جنبش، هنگامی که فعالیت جنبش زنان معترض را در منطقه دشت برچی اعلام می‌کرد، بازداشت شد و هنوز در بند طالبان است.

ظریفه یعقوبی عضو حزب «موج تحول» به رهبری فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان، است که با چهار تن از همکارانش روز ۱۲ آبان، هنگامی که در نشست خبری «جنبش زنان افغانستان برای برابری» حضور یافته بودند، به دست طالبان بازداشت شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان هنگام بازداشت ظریفه یعقوبی و همکارانش گفتند که آنان را یک روز بعد آزاد خواهند کرد. اما با گذشت حدود دو هفته از آن تاریخ، او هنوز در بند طالبان است.

دفتر معاونت سازمان ملل در کابل گفته است که در مورد رهایی ظریفه یعقوبی با طالبان صحبت کرده است.

طالبان در بیش از یک سال گذشته محدودیت‌های روزافزونی را به زنان افغانستان تحمیل کرده‌اند. بستن مدارس دخترانه بالاتر از کلاس ششم، یکی از گسترده‌ترین محدودیت‌های خشن طالبان در مورد زنان و دختران در افغانستان به‌شمار می‌رود.

در تازه‌ترین مورد، طالبان زنان را از رفتن به پارک‌های تفریحی و حمام‌ها منع کرده‌اند.

منابعی در میان طالبان می‌گویند که مقام‌های این گروه بحث‌هایی نیز درباره بستن دانشگاه‌ها به روی دختران مطرح کرده‌اند و می‌خواهند دختران را از تحصیلات دانشگاهی محروم کنند.

بیشتر از جهان