پلیس عراق درباره شهروند آمریکایی کشته‌شده در بغداد گفت: می‌خواستند او را گروگان بگیرند

همسر و فرزند این مرد در خودرو همراه او بودند اما آسیبی ندیدند

چنین حملاتی در پایتخت عراق از زمان شکست داعش در این کشور در سال ۲۰۱۷ نادر بود - AFP

مقام‌های پلیس عراق اعلام کردند که در اتفاقی نادر طی سال‌های اخیر، یک امدادگر آمریکایی در بغداد به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش الجزیره، این مرد روز دوشنبه هنگام ورود به خیابان محل زندگی‌اش در یک منطقه شلوغ در پایتخت عراق، در خودرو خود هدف گلوله قرار گرفت. دو مقام امنیتی که نخواستند نامشان فاش شود، تایید کردند که این شهروند ایالات متحده برای یک سازمان امداد بین‌المللی کار می‌کرده است.

یکی از مقام‌های پلیس عراق گفت: «تحقیقات اولیه و بررسی گفته‌های شاهدان عینی نشان می‌دهد که مردان مسلح قصد داشتند این شهروند آمریکا را بربایند.» منابع پلیس همچنین گفتند که همسر و فرزند این مرد که در خودرو همراه او بودند، آسیبی ندیده‌اند.

در این حمله، مهاجمان که سوار بر یک خودرو بودند، خودرو این فرد آمریکایی را متوقف کردند و او را به ضرب گلوله کشتند. هنوز هیچ شخص یا نهادی مسئولیت این قتل را بر عهده نگرفته و سفارت ایالات متحده در بغداد نیز در این زمینه اظهارنظر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دولتی عراق اعلام کرد که فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور دستور داشته است کمیته‌ای تحقیقاتی برای بررسی قتل این شهروند آمریکایی تشکیل شود. گفته می‌شود امدادگر کشته‌شده از ماه مه ۲۰۲۱، آپارتمانی در منطقه کارادا بغداد اجاره کرده و در آنجا ساکن بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت که این وزارتخانه از گزارش‌های مربوط به کشته شدن یک امدادگر آمریکایی در بغداد آگاه شده و در حال بررسی این موضوع است. او گفت که این وزارتخانه هنوز در موقعیتی نیست که گزارش این مرگ را تایید یا به طور قطعی اعلام کند که این فرد شهروند ایالات متحده است. با این حال، خبرگزاری العربیه نام این شهروند آمریکایی را استفان ترول اعلام کرد.

هم‌زمان، بغداد الیوم هم از مرگ یک افسر کانادایی در «شرایط مبهم» در بغداد خبر داد.

چنین حملاتی در پایتخت عراق از زمان شکست داعش در این کشور در سال ۲۰۱۷ نادر بود و تنها گهگاه موشک‌هایی به سمت سفارت آمریکا شلیک می‌شد. در مارس ۲۰۲۱، یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی در حالی که از حمله موشکی به یک پایگاه عراقی جان سالم به در برده بود، بر اثر حمله قلبی جان باخت. این پایگاه میزبان نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده در مبارزه با داعش بود. در مارس ۲۰۲۰، دو ماه پس از ترور قاسم سلیمانی، نیز دو سرباز آمریکایی و یک سرباز انگلیسی در حمله‌ای مشابه کشته شدند.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به‌تازگی به ماموریت جنگی خود در عراق پایان دادند اما همچنان به ایفای نقش مشاور‌ه‌ای برای نیروهای عراقی به منظور مبارزه با داعش ادامه می‌دهند.

بیشتر از جهان