ماموران امنیتی در تهران به زنان پزشک حمله کردند

قائم‌مقام سازمان نظام‌پزشکی در اعتراض به خشونت علیه پزشکان استعفا داد

پزشکان تهرانی قصد داشتند روز چهارشنبه ۴ آبان، به مناسبت چهلمین روز قتل حکومتی مهسا امینی، مقابل ساختمان سازمان نظام پزشکی تهران تجمع اعتراضی کنند اما این تجمع با دخالت ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد. محمد رازی، قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی تهران نیز در اعتراض به خشونت علیه پزشکان زن، استعفا کرد.

گزارش‌های میدانی در صبح چهارشنبه از منطقه امیرآباد تهران و محلات پیرامون آن حاکی از برقراری جو شدید امنیتی و حضور پرشمار ماموران بود؛ با این حال پزشکان تهرانی در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی و گزارش نادرست پزشکی قانونی، مقابل ساختمان نظام پزشکی شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

در ادامه این تجمع اعتراضی، دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران واقع در خیابان امیرآباد نیز به پزشکان معترض پیوستند. در این زمان، ماموران حکومت با شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی مستقیم، به پزشکان و دانشجویان معترض حمله‌ور شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرکوب خشونت‌آمیز پزشکان استعفای محمد رازی، قائم‌مقام سازمان نظام‌پزشکی تهران را در پی داشت. او در نامه‌ای با این عنوان که «چه می‌خواستیم و چه شد»، استعفای خود را اعلام کرد و نوشت: «امروز برای حضور در سازمان نظام پزشکی و کمک به برگزاری بی‌حاشیه‌تر تجمع پزشکان عزیز راهی خانه پزشکان شدم؛ اما با ده‌ها موتورسوار و مسئولان امنیتی مواجه شدم و صحنه‌های تلخ و از یادنرفتنی برخورد نیروهای امنیتی با خانم‌های پزشک را شاهد بودم. هنگامی‌ هم که درخواست کردم یکی از خانم‌های پزشک را که روی زمین کشیده می‌شد، به درون سازمان راهنمایی کنند، یکی از فرماندهان این نیروها بنده را هم هل داد.»

قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی تهران ضمن عذرخواهی از «جامعه پزشکی و آحاد جامعه»، از سمت خود استعفا کرد.

خبرگزاری‌های حکومتی روز سه‌شنبه به نقل از هیئت‌مدیره سازمان نظام‌پزشکی، اعلام کردند که تجمع پزشکان مجوز رسمی ندارد. برخی پزشکان نیز در رسانه‌های اجتماعی خبر دادند که برای آنان پیامک‌های تهدیدآمیز ارسال شده است تا در تجمع شرکت نکنند. تجمع اعتراضی پزشکان تهرانی یک روز پس از تجمع اعتراضی پزشکان در شیراز برگزار شد.

در تجمع پزشکان شیرازی نیز که روز سه‌شنبه مقابل ساختمان نظام‌پزشکی این شهر برگزار شد، پزشکان شعارهایی مانند «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم» سر دادند و ماموران امنیتی به آنان نیز حمله کردند. گفته می‌شود دکتر مهران فریدونی، متخصص پزشکی قانونی، بعد از سخنرانی در تجمع مقابل سازمان نظام پزشکی شیراز، شب‌هنگام در منزل خود بازداشت شده است.