اعتراض به نسل‌کشی هزاره‌ها، قتل‌عام تاجیک‌ها، کوچ اجباری ازبک‌ها و ظلم بر زنان افغانستان

۱۰ مرد و زن افغان که در این حرکت اعتراضی شرکت دارند، قرار است پیاده از‌ هامبورگ تا بروکسل راهپیمایی کنند

تعدادی از شهروندان افغانستان در آلمان، دوشنبه دوم آبان (۲۴ اکتبر) راهپیمایی اعتراضی خود را در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، آغاز کردند. ۱۰ مرد و زن افغان که در این حرکت اعتراضی شرکت دارند، قرار است پیاده از‌ هامبورگ تا بروکسل راهپیمایی کنند و می‌گویند که مبنای این حرکت آنان، عدالتخواهی برای تمامی شهروندان افغانستان است. آنان به نسل‌کشی هزاره‌ها، قتل‌عام تاجیک‌ها، کوچ اجباری ازبک‌ها و نقض گسترده حقوق زنان در افغانستان به دست طالبان، اعتراض دارند. 

یکی از این معترضان که تصویر ام‌البنین، از قربانیان آموزشگاه کاج، را با خود دارد، می‌گوید که در مسیر راهپیمایی از هامبورگ تا بروکسل، در شهر‌های مختلف نیز توقف، و تجمع‌های اعتراضی برگزار خواهند کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌کنندگان در این حرکت اعتراضی قرار است روز ۲۹ اکتبر نیز در شهر آمستردام تظاهرات گسترده‌ای برگزار کنند، و سپس روز ۳۰ اکتبر در برابر دادگاه لاهه تجمع خواهند کرد تا شواهد مبنی بر نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان را به دادگاه لاهه تحویل دهند.

این معترضان می‌افزایند که در نهایت، روز سوم نوامبر با شماری از شهروندان افغانستان، تظاهراتی در برابر پارلمان اروپا برگزار خواهند کرد.

معترضان به نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان، می‌گویند که هدف از این راهپیمایی اعتراضی و تظاهرات‌ها این است که کشور‌های اروپایی موضوع نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان را به رسمیت بشناسند، و خواستار آنند که یک هیات حقیقت‌یاب برای بررسی جنایت‌های طالبان، از جمله قتل‌عام تاجیک‌ها، به ویژه ساکنان پنجشیر و اندراب، کوچ اجباری ازبک‌ها، و نقض روزافزون حقوق زنان، تشکیل شود.

به گفته آنان، شورای شهر داندنونگ در ملبورن استرالیا، ۲۴ اکتبر (دوم آبان)، طرحی را با اکثریت آرا تصویب کرده است که بر اساس آن، موضوع نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان به رسمیت شناخته می‌شود.

اعتراضات «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان، پس از حمله انتحاری به آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل که ۳۰ سپتامبر رخ داد، آغاز شد. اعتراضات نخست از شهر کابل آغاز شد و پس از آن هزاران تن از شهروندان افغانستان در بیش از ۱۰۰ شهر جهان، علیه نسل‌کشی هزاره‌ها و نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان، به اعتراضات گسترده دست زدند.

شهروندان افغانستان همچنین یک کارزار توییتری در شبکه‌های اجتماعی با نام «پایان نسل‌کشی هزاره‌ها» آغاز کردند که حمایت از آن از مرز ۱۰ میلیون بازنشر گذشت.

بیشتر از جهان