وزیر ارتباطات: فروش فیلترشکن جرم‌انگاری می‌شود

«تصمیم‌گیری در مورد ادامه فعالیت واتس‌اپ و اینستاگرام در مراجعی گرفته می‌شود که وزارت ارتباطات یک عضو آن است»

عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی، به مردم توصیه کرد تا آنجا که می‌توانند از وی‌پی‌ان (فیلترشکن) استفاده نکنند. او بدون اشاره به خسارت‌ها و دردسرهایی که قطعی اینترنت و مسدودکردن پیام‌رسان‌ها و برنامه‌های کاربردی برای مردم ایجاد کرده است، مدعی شد که استفاده از فیلترشکن آسیب‌پذیری دستگاه‌های کاربران را افزایش می‌دهد و رخنه هکرها به موبایل‌ها را تسهیل می‌کند.

وزیر ارتباطات روز چهارشنبه، ۲۷ مهرماه، در حاشیه نشست هیئت دولت به افزایش درخواست‌ها برای خرید فیلترشکن اشاره کرد و گفت: «فروش فیلترشکن مجاز نیست، اما متاسفانه جرم‌انگاری هم نشده است و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که جرم‌انگاری هم بشود». او در ادامه ادعا کرد که این مسئله در وظایفش نیست و «نهادهای مربوطه» آن را دنبال می‌کنند.

زارع‌پور پیش‌تر در واکنش به فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ از خود سلب مسئولیت کرده و گفته بود که رفع فیلتر آن‌ها در حوزه اختیاراتش نیست. او روز چهارشنبه نیز این ادعا را تکرار کرد و گفت: «تصمیم‌گیری در مورد ادامه فعالیت این دو پلتفرم در مراجعی گرفته می‌شود که وزارت ارتباطات یک عضو از آن تشکیلات است و ما نظرهای کارشناسی خود را آنجا ارائه می‌کنیم؛ اما اجازه دهیم این تصمیم را که ادامه فعالیت این دو پلتفرم چگونه خواهد بود، همان مجموعه متولی این امر اعلام کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر ارتباطات به کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های خارجی دنبال‌کنندگانی دارند وعده داد که برای آن‌ها در پلتفرم‌های داخلی، «بسته حمایتی» پیش‌بینی می‌شود. زارع‌پور در ادامه ادعاهای خود افزود: «این را به همه کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در بستر پلتفرم‌های داخلی فعالیت کنند، قول می‌دهم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بتوانند آن شرایطی که در سکوهای خارجی داشتند، احیا کنند.»

حکومت ایران درحالی کسب‌وکارهای آنلاین را به استفاده از پلتفرم‌های داخلی فرامی‌خواند که کاربران به‌دلیل نگرانی از امنیت خود و پایین‌بودن ظرفیت این برنامه‌ها، به استفاده از آن‌ها تمایلی ندارند.

حمیده حبیبی، عضو انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، به‌تازگی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، اعلام کرد که قطع اینترنت و مسدود کردن رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ موجب شد دست‌کم ۴۰۰هزار کسب‌وکار کوچک با مشکل مواجه شوند. به گفته او در ۲۵ روز گذشته، نه‌‌تنها کسب‌وکارهای کوچک که حتی کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ‌تر نیز تا حدود ۹۰ درصد کانال‌های بازاریابی‌ خود را از دست دادند.

حبیبی به مسئله جایگزینی رسانه‌های اجتماعی تولید داخل که حکومت آن‌ها را مطرح می‌‌کند، نیز واکنش نشان داد و گفت: «به‌طور مشخص امکان اینکه نرم‌افزار یا رسانه اجتماعی را جایگزین کنیم، وجود ندارد. به‌علت اینکه رسانه‌های اجتماعی خارجی محل مراجعه تعداد زیادی کاربرند که این امکان در نرم‌افزارهای داخلی نیست.»

گزارش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران درباره تاثیر محدودیت‌ها و قطع اینترنت بر کسب‌وکارها نیز نشان می‌دهد که تا ۱۷ مهر، بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

سعید نقوی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه، هم از افزایش سه‌هزار درصدی تقاضا برای خرید فیلترشکن خبر داد.

در حالی‌ که منابع رسمی تایید کرده‌اند امرارمعاش دست‌کم ۱۰میلیون نفر از جمعیت ایران با کسب‌وکارهای آنلاین گره خورده است، مقام‌های جمهوری اسلامی به انتقادها پاسخ روشنی نمی‌دهند و همچنان از فیلترینگ دفاع می‌کنند.