اعتراف جواد ظریف به پولشویی در ایران

وزیر امورخارجه می‌گوید فقط مجری سیاست‌های نظام است

جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید نظام از فساد مبراست. عکس از خبرگزاری مهر

امروز جواد ظریف وزیر امور خارجه به مجلس شورای اسلامی رفت تا به سوال یکی از نمایندگان پاسخ دهد. در واقع ظریف به مجلس رفته بود تا هم از اظهارات خود در باب «پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران» دفاع کند و هم توضیح دهد که دلیل انفعال وزیر خارجه برابر وقت کشی سه کشور «فرانسه»، «آلمان» و «انگلیس» چیست؟ 

سال گذشته بود که جواد ظریف از پولشویی گسترده در ایران خبر داد و با اشاره به لوایح گروه اقدام ویژه مالی، علت فضاسازی علیه این  لوایح ضد پولشویی را «منافع ده‌ها هزار میلیاردی برخی افراد» عنوان کرده بود. امروز نیز جواد ظریف به نوعی همان حرف‌ها را تکرار کرد هرچند که اشارات او چندان واضح و موضع‌گیری‌اش خیلی روشن و آشکار نبود. 

ظریف ادعا کرد که «دامن نظام جمهوری اسلامی مبرا، پاک، و منزه از این حرف‌ها (پولشویی و فساد مالی) است». اما در بخش دیگری از حرف‌هایش با اشاره به دادگاه‌های اخیر علیه مفسدان اقتصادی از «گروه‌های فشاری» صحبت کرد که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های بین‌المللی علیه پولشویی بپیوندد. 

ظریف هم‌چنین گفت که در دفاع از خود و با طرح این ادعا که بیشترین تلاش برای مقابله با حرکت غربی‌ها جهت مقابله با پولشویی را جمهوری اسلامی و وزارت خارجه انجام داده، گفت: «بعد از آخرین اقدام گروه ویژه مالی (FATF) علیه ایران بنده تندترین دفاع را از موضع جمهوری اسلامی کردم. وظیفه من دفاع و حمایت از جمهوری اسلامی است و شاید مقداری عقل داشته باشم که صبحتی نکنم که در خارج از کشور به خاطر آن صحبت بخواهم دفاع کنم». 

به گفته وزیر امور خارجه «منافعی که باعث مخالفت با حرکت مقابله با پولشویی می‌شود منافع دارندگان پول است». کسانی که «هزارهزار میلیارد تومان در حوزه پولشویی توسط باندهای قاچاقچی، باندهای قاچاق ارز و سکه آن‌ها انجام شده»

ماجرای لوایح مربوط به گروه ویژه اقدام مالی یا همان «اف‌آی‌تی‌اف» چند وقتی‌ست که به یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی و حتی داخلی ایران بدل شده است. همین چند روز پیش بود که وزیر اقتصاد هشدار داد که «پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی گروه ویژه اقدام مالی، جمهوری اسلامی به صورت خودکار وارد لیست سیاه می‌شود». 

 مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران هنوز دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی را تصویب نکرده است. 

از یک‌سو به نظر می‌رسد که جریان سیاسی نزدیک به دولت سعی دارد هرطور شده ماجرای تصویب این لوایح ضد پولشویی را به فرجام دلخواه خود برساند و از سوی دیگر هر روز صدای نیروهای مخالف با تصویب این لوایح بلندتر به گوش می‌رسد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جواد ظریف در بخش دیگری از حرف‌های خود و در پاسخ به اینکه چرا برابر کشورهای اروپایی منفعل عمل کرده است اذعان کرد که تنها «مجری سیاست‌های نظام» است و گفت:«آنچه که بنده گفتم کلمه‌ای کمتر از مقام معظم رهبری نبود که فرمودند آمریکا باید به برجام برگردد اگر بخواهد مذاکره شود. لذا بنده از خودم صحبت نمی‌کنم. اگر انتقادی دارید انتقاد را به بحث مطرح شده بیان کنید». 

به گفته او«بنده مسئول دنبال کردن سیاست خارجی جمهوری اسلامی هستم. سیاست ما در قبال ۱+۵ یا امروز ۴+۱ در هیات نظارت هسته‌ای تصویب می‌شود و بنده موظف به اجرای آن هستم. جمهوری اسلامی به هیچ وجه انفعال در برابر غرب و اروپایی‌ها ندارد».

ظریف البته جلسه سوال را نیمه‌کاره رها کرد و زودتر از موعد مقرر مجلس شورای اسلامی را ترک کرد. موضوعی که برخی نمایندگان را ناراحت کرد. از جمله محمدرضا صباغیان، نماینده بافق، نیز گفت که دیگر نباید« ظریف را به مجلس راه دهیم».

مسعود پزشکیان که ریاست جلسه  امروز مجلس را عهده‌دار بود ترک جلسه توسط ظریف را «اشتباه» خواند و مقرر کرد که این جلسه در زمان دیگری «تکرار» شود.

بیشتر از