جنگ ربات‌ها قابل پیش‌گیری است؟

بوستون داینامیکس می‌گوید سگ‌های رباتیک این شرکت به سلاح نظامی تبدیل نخواهند شد

اخیرا در نمایشگاه تسلیحات روسیه از یک سگ‌ربات مجهز به نارنجک‌انداز  رونمایی شد-Pau BARRENA / AFP

بوستون داینامیکس و تعدادی دیگر از شرکت‌های رباتیک متعهد شده‌اند که محصولات خود را به تسلیحات تبدیل نخواهند کرد.

این شرکت‌ها در نامه‌ای که نخستین بار از سوی آکسیوس گزارش شد، می‌گویند: «افزودن سلاح به ربات‌هایی که [با کنترل] از راه دور یا خودکار کار می‌کنند، به‌ طرز گسترده‌ای در دسترس عموم قرار دارند و می‌توانند به جاهایی بروند که پیش از این دسترس‌ناپذیر بود؛ جاهایی که مردم در آن‌ها زندگی و کار می‌کنند، خطراتی جدید و آسیب و مسائل اخلاقی جدی به دنبال دارد.»

بوستون داینامیکس، و نیز اجیلیتی رباتیکس، انیبوتیکس، کلیرپت رباتیکس، اوپن رباتیکس و یونیتری رباتیکس، گفته‌اند که «ما ربات‌های چندکاره متحرک پیشرفته‌ خود یا نرم‌افزاری را که برای به کارانداختن رباتیک پیشرفته‌ توسعه داده‌ایم، به سلاح تبدیل نخواهیم کرد و از دیگران نیز برای انجام این کار، پشتیبانی نخواهیم کرد.»

«در صورت امکان، کابردهای مورد نظر مشتریان خود را به دقت بررسی می‌کنیم تا از [تبدیل] احتمالی آن به تسلیحات جلوگیری کنیم. ما همچنین متعهد می‌شویم که توسعه ویژگی‌های فناوری را که می‌تواند این خطرات را کاهش دهد یا کم‌اثر‌تر کند، بررسی کنیم.»

با این حال، این شرکت‌ها همچنین می‌گویند که با «فناوری‌های موجود که کشورها و سازمان‌های دولتی آن‌ها برای دفاع از خود و حفظ و رعایت قوانین خود استفاده می‌کنند» مشکلی ندارند.

مشخصا «اسپات»، سگ‌ربات بوستون داینامیکس، پس از آنکه مشاهده شد که بخش‌هایی از پلیس از این دستگاه استفاده می‌‌کند- به‌ویژه در پی انتقاد از خشونت پلیس در ایالات متحده و خارج از کشور، به نگرانی‌هایی دامن زد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره پلیس در هونولولو، حدود ۱۵۰ هزار دلار از پول فدرال [صندوق] کمک همه‌گیری [کرونا] را صرف خرید «اسپات» برای استفاده در یک کمپ اسکان موقت دولتی در نزدیکی فرودگاه کرد.

جونگ ووک کیم، مدیر حقوقی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در هاوایی، گفت: «از آنجایی که این افراد [مستقر در کمپ]، بی‌خانمان‌اند، انجام این کار خوب دانسته شده است. در زمان دیگری پس از پایان همه‌گیری، [این ربات‌ها] دوباره برای استفاده‌های متفاوت عرضه خواهند شد.»

اداره پلیس نیویورک  در سال ۲۰۲۰، از «اسپات» آبی‌رنگی استفاده کرد که نامش را «دیجی‌داگ» گذاشتند که در رسانه‌های اجتماعی معروف شد و اعتراض عمومی را برانگیخت. پلیس نیویورک در نهایت ربات را پس داد.

در حالی که بوستون داینامیکس و این شرکت‌های دیگر ممکن است این دستگاه‌های [رباتیک] خود را مسلح نکنند، شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر این کار را انجام خواهند داد.

اخیرا در نمایشگاه تسلیحات روسیه از یک سگ‌ربات مجهز به نارنجک‌انداز که به نظر می‌رسد یک حیوان خانگی رباتیک چینی تغییر یافته باشد، رونمایی شد.

به نظر می‌رسد که شرکت تولیدی یونیتری رباتیکس هیچ‌گونه تضمینی در خصوص مسلح‌سازی ربات‌های خود ندارد، اما شرایط و ضوابط این [شرکت] هشدار می‌دهد که هر گونه خسارت ناشی از «دستکاری و تغییر غیرمجاز» [در ربات‌‌ها]، تحت پوشش ضمانت فروش آن قرار نخواهد گرفت.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی