جنگ اعلام‌نشده بین جریان صدر و عصائب اهل حق در بصره

نیروهای امنیتی عراق سعی می‌کنند از رویارویی با گروه‌های مسلح در شهر بصره خودداری کنند

وضعیت در بصره به‌شدت بحرانی است - AFP

در حالی‌که ناسازگاری و تنش بین جریان صدر به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف چارچوب هماهنگی، با گذشت هر روز شدت بیشتری می‌گیرد، هواداران جریان صدر و طرفداران عصائب اهل حق به رهبری قیس خزعلی به سمت درگیری نظامی پیش می‌روند.

به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، صدها تن از اعضای گروه شبه‌نظامی «سرایا السلام» وابسته به مقتدی صدر، پنجشنبه‌شب (۷ مهر ۱۴۰۱) در خیابان‌های اصلی بصره رژه رفتند و قدرت نظامیشان را به نمایش گذاشتند. این در حالی است که اطلاعات ضدونقیضی در مورد هدف این حرکت ناگهانی که چند ساعت قبل از آغاز تظاهرات مردمی امروز شنبه در بغداد و سایر شهرهای عراق انجام شد، وجود دارد.

کلیپ‌های ویدیویی که فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی پخش کردند، صدها تن از اعضای گروه سرایا السلام را نشان می‌دهد که با سلاح‌های سبک و متوسط در خیابان‌های شهر بصره ​​رژه می‌روند. یک منبع محلی به الشرق‌الاوسط گفت این رژه نظامی که تردد در شهر را با مشکل روبرو کرده بود، تا بامداد روز جمعه ادامه داشت.

در همین حال، منبعی از سرایا السلام و یکی از رهبران محلی جریان صدر، اظهار داشتند که «این نمایش نظامی تنها یک تمرین امنیتی است». بااین‌حال، آن‌ها به اطلاعاتی اشاره کردند که نشان می‌دهد یک «گروه شبه‌نظامی قصد دارد در آستانه آغاز تظاهرات سراسری به مناسبت سالگرد انقلاب اکتبر عراق در روز شنبه، ۹ مهرماه ۱۴۰۱، اعمال خشونت‌آمیزی را در شهر بصره در جنوب عراق انجام دهد». منابع مزبور افزودند که هدف از رژه نظامی سرایا السلام، «پیام هشداری برای آن گروه است».

به گفته یکی از فعالان گروه موسوم به «هماهنگی اعتراض‌ها»، «فعالان برای جلوگیری از تحریک مردم به پیوستن به راهپیمایی روز شنبه، به مرگ تهدید شده‌اند، این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق سعی می‌کنند از رویارویی با گروه‌های مسلح در شهر بصره خودداری کنند.

فعالان و منابع آگاه در بصره گفتند که گروه شبه‌نظامی عصائب اهل حق، فعالان جنبش مدنی و رهبران جریان صدر را تعقیب می‌کنند.

یک منبع محلی گفت: «افراد مسلح وابسته به گروه عصائب اهل حق در حالی‌که سلاح‌های مختلف سبک و سنگین را حمل می‌کردند در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری در بصره رژه رفتند و این اقدام سرایا السلام را بر آن داشت تا با برگزاری رژه نظامی بزرگ‌تری به گروه شبه‌نظامی مزبور پاسخ دهد.»

به گفته رهبران سرایا السلام، این رژه نظامی با هماهنگی نیروهای امنیتی به‌منظور محافظت از شهر بصره در برابر هرگونه ناآرامی و آشوب‌طلبی گروه‌های شبه‌نظامی «فتنه‌انگیز»، انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع، از اواخر ماه اوت گذشته، زمانی که هواداران «جریان صدر» به منطقه سبز یورش بردند، درگیری بین سرایا السلام و عصائب اهل حق همچون بخشی از یک جنگ اعلام‌نشده که شاهد موجی از ترورهای متقابل بود، متوقف نشده است.

هرچند با وجود ادامه تنش بین سرایا السلام و عصائب اهل حق در بصره، دولت محلی پیوسته تاکید دارد که «وضعیت تحت کنترل است»، اما چهار تن از افسران نیروی امنیتی که الشرق‌الاوسط با آن‌ها صحبت کرد، خاطرنشان کردند که مقام‌های بصره «نمی‌توانند با جلوگیری از وقوع درگیری بین دو طرف، امنیت را در شهر تحمیل کنند».

یک افسر عراقی گفت: «در طول درگیری‌های متعدد بین دو طرف، نیروهای امنیتی در بصره جز تلاش برای حفظ آرامش، توانایی دیگری برای جلوگیری از تنش میان هواداران جریان صدر و طرفداران گروه عصائب اهل حق نداشتند.»

البته در طول چند سال گذشته، خصومت میان هواداران جریان صدر و عصائب اهل حق در بصره شباهت بسیاری به «آتش زیر خاکستر» داشت و شعله‌ور شدن آن در هر لحظه ممکن بود. هرچند رقابت‌های محلی برای گسترش نفوذ در بصره، دلیل کافی برای دامن زدن به تقابل‌ها بود، اما اوج‌گیری بحران سیاسی در بغداد به تشدید تنش میان جریان صدر و عصائب اهل حق در بصره منجر شد.

فعالان مدنی که به‌تازگی بصره را ترک کرده بودند، به الشرق‌الاوسط گفتند «وضعیت در بصره به‌شدت بحرانی است و خطر وقوع درگیری بین هواداران جریان صدر و طرفداران گروه عصائب اهل حق، باعث نگرانی شدید ساکنان این شهر شده است».

بیشتر از جهان