معاون سابق محیط زیست: با یک تبخیر کل دریاچه ارومیه نابود می‌شود

مسعود تجریشی حمایت از پروژه شکست خورده انتقال آب از زاب را تنها راه نجات دریاچه ارومیه می‌داند

تجریشی در حالی از پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه دفاع می‌کند که بسیاری از کارشناسان محیط زیستی انجام این پروژه را زمینه سازی برای بحرانی دیگر در محیط زیست می‌دانستند - FARSHID TIGHEHSAZ / ISNA FILES / AFP

مسعود تجریشی، معاون سابق سازمان محیط زیست، گفت: «اگر دریاچه ارومیه خشک شود نمک آن به حلق مردم وارد می‌شود، منابع طبیعی را از بین می‌برد، گردش حشرات از بین خواهد رفت، بعد از مدتی به جایی می‌رسیم که اراضی کشاورزی و تمدن از بین می‌رود. اگر آب جدید وارد دریاچه نشود نمک سفت می‌شود، یا آب جدید وارد شود ممکن است نمک را حل نکند و به پلایا تبدیل شود، طوریکه با یک تبخیر کل دریاچه از دست برود.»

مجری سابق پروژه احیای دریاچه ارومیه گفت: «در این دو سال دستگاه‎‌های اجرایی می‌توانستند پروژه‌های سخت‌افزاری را تمام کنند اما نکردند، دستگاه‌های اجرایی می‌توانستند حقابه دریاچه را بدهند اما ندادند، دستگاه‌های اجرایی می‌توانستند براساس برنامه‌ای که دولت خواسته بود جدی‌تر عمل کنند، برای مثال فقط برای ۵۰ روستا اقدامات ترویجی برای کاهش مصرف آب انجام شد نه بیشتر، بنابراین حتما باید مصوبات اجرا شود، معتقدم الان حتما باید قوه قضائیه به عنوان یک حق عامه درخصوص عدم اجرای مصوبات توسط دستگاه‌های اجرایی ورود کند.»

تجریشی در جواب سوالی که با توجه به مشکلات انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، به همراه داشت؛ آیا بهتر نبود که پروژه متوقف می‌شد گفت: «چرا متوقف کنیم، یک برنامه وجود داشته، حقابه کشورمان بوده، قرار بود برای توسعه کشور مورد استفاده قرار بگیرد، چرا نباید از این فرصت استفاده کنیم.»

پیش از این نیز مسعود تجریشی گفته بود: «در دولت قبل اگر از طرف ستاد احیا به آقای جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری نامه‌ای ارسال می‌کردیم پیگیری‌های لازم انجام می‌شد، اما با تغییر دولت این اتفاق انجام نشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجریشی در حالی از پروژه آبرسانی به دریاچه ارومیه دفاع می‌کند که بسیاری از کارشناسان محیط زیستی انجام این پروژه را زمینه سازی برای بحرانی دیگر در محیط زیست می‌دانستند و معتقد بودند که پروژه آبرسانی انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه درمانی موقتی برای احیای این دریاچه است.

پروژه انتقال آب از زاب به دریاچه ارومیه، پروژه‌‎ای است، که از دولت حسن روحانی و به بهانه احیای دریاچه ارومیه آغاز شد. این پروژه سال گذشته با اعزام خبرنگاران برای تهیه گزارش به حاشیه رفت و اتوبوس خبرنگاران اعزامی دچار سانحه شد و دونفر از خبرنگاران این اتوبوس جان باختند. پروژه انتقال آب بر روی رودخانه زاب کوچک و شاخه‌های بالادست آن اجرا شده است. پتانسیل منابع آب موجود در این طرح بر پایه آمار و اطلاعات به میزان ٨٧٠ میلیون متر مکعب تخمین زده شدە بود. رودخانه زاب از ارتفاعات سیاه‌کوه واقع در مرز ایران و عراق به نام رود لاوین سرچشمه می‌گیرد.

این انتقال در نهایت منجر به خشک شدن زاب و پس از آن سد دوکان در اقلیم کردستان و هورهای عراق خواهد شد. مساله‌ای که افزایش پدیده گرد و غبار در جنوب ایران و همچنین عراق را در پی خواهد داشت. در نتیجه بر اساس نظر کارشناسان این پروژه نه تنها کمکی به احیای دریاچه ارومیه نمی‌کند؛ بلکه باعث درگیری میان دو کشور ایران و عراق بر سر آب خواهد شد.

مسعود تجریشی یکی از افرادی است که در حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و کشته شدن دو نفر از خبرنگاران محیط زیستی، عملکردش مورد انتقاد قرار گرفته بود. پروژه احیای دریاچه ارومیه، سال گذشته با اعزام خبرنگاران برای تهیه گزارش از آن به حاشیه رفت. در حالی که برخی از خبرنگاران عملکرد او در نحوه برگزاری مراسم بازدید از پروژه را عامل بروز این اتفاق می‌دانستند، عیسی کلانتری رئیس وقت سازمان محیط زیست، خود تجریشی را نماینده سازمان برای پیگیری رسیدگی به جزئیات این حادثه کرده بود.