اعتراض جمعی از مردم اهواز سخنرانی وزیر نفت در نماز جمعه را متوقف کرد

بالا گرفتن اعتراض‌ها هنگام سخنرانی جواد اوجی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر اهواز سبب شد تا تیم حفاظت او را برای دقایقی از محل مصلای اهواز خارج کند

در جریان سخنرانی جواد اوجی، وزیر نفت، در مصلی شهر اهواز، شماری از کارگران شرکت نفت و مردم اهواز با سر دادن شعارهایی، به عملکرد وزارت نفت در استان خوزستان اعتراض کردند- شانا

پس  از آنکه افشا شد وزارت نفت قصد دارد بخش عمده‌ای از بودجه ۱۴ هزار میلیارد تومانی «مسئولیت اجتماعی» خود را به جای اختصاص به ساکنان مناطق نفت‌خیز، برای مسجد جمکران، خانه‌سازی برای طلاب و حوزه‌های علمیه و برخی مقام‌ها و نمایندگان هزینه کند، تعدادی از مردم اهواز در روز جمعه، با سر دادن شعارهای اعتراضی، سخنرانی جواد اوجی، وزیر نفت، در مصلای این شهر را قطع کردند.

در پی اعتراض‌های مردم در زمان سخنرانی وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه اهواز، جواد اوجی سخنرانی خود را نیمه‌تمام گذاشت و مجبور شد برای مدتی از محل خارج شود.

در جریان سخنرانی جواد اوجی، وزیر نفت، در مصلی شهر اهواز، شماری از کارگران شرکت نفت و مردم اهواز با سر دادن شعارهایی، به عملکرد وزارت نفت در استان خوزستان اعتراض کردند. معترضان به تنش آبی، بحران کمبود آب آشامیدنی، به کار نگرفتن مردم بومی در صنایع نفت و پتروشیمی خوزستان و عمل نکردن وزارت نفت به وظایفش در قبال استان خوزستان معترض بودند.

تعدادی از معترضان پلاکاردهایی با شعارهایی چون «نفت می‌رود ولی آب نمی‌آید»، «کوی علی‌آباد آب ندارد»، «مطالبات مهم ما: حق حیات (آب)، حق آموزش (مدرسه)» در دست داشتند.

بالا گرفتن اعتراض‌ها هنگام سخنرانی جواد اوجی، وزیر نفت، در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر اهواز سبب شد تا تیم حفاظت او را برای دقایقی از محل مصلای اهواز خارج کند و تنها پس از کاهش اعتراض و آرام کردن معترضان با وعده رسیدگی به خواسته‌هایشان بود که وزیر نفت بار دیگر به مصلی بازگشت.

عبدالنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز، نحوه اعتراض مردم هنگام سخنرانی وزیر نفت را «ناصحیح» خواند؛ با این حال خطاب به جواد اوجی گفت: «آقای وزیر؛ این‌ها مردم خوزستان‌اند، این‌ها نجیب‌اند ولی اذیت شده‌اند که اعتراض می‌کنند.»

نماینده خامنه‌ای در استان خوزستان و امام جمعه اهواز با ذکر این عبارت که « کجای عالم رسم است گاوی را بدوشند اما به خود او علف ندهند»، گفت: «خوزستانی که ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع کشور را تامین می‌کند و شیشه عمر کشور است، در ردیف محروم‌ترین استان‌ها است. مطالبه اول ما پایدار کردن سهم چهار درصدی نفت برای خوزستان است.»

امام جمعه اهواز در ادامه، از مردم خواست به دولت و وزیر نفت «مهلت» بدهند و افزود: «مطالبه دوم مردم خوزستان ایجاد ظرفیت‌های گوناگون برای اشتغال خصوصا در پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی و تبدیل وضعیت استخدامی بسیاری از کارگران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسوی‌فرد گفت: «استفاده از نیروهای بومی دیگر خواسته مردم خوزستان است. مردم برنمی‌تابند در حالی که این استان مدیران لایق و کارگران لایق دارد، از نیروهای غیربومی استفاده شود و در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما بالا است، باید از انتصاب مدیران پروازی جلوگیری شود.»

اعتراض به وزیر نفت در نماز جمعه اهواز با آنکه در ردیف اعتراض‌های کنترل‌شده قرار می‌گیرد، پس از آن رخ داد که گزارش‌هایی درباره پرداخت‌های ده‌ها میلیارد تومانی وزارت نفت از محل «اعتبار خدمات اجتماعی» این وزارتخانه به روحانیون، نمایندگان مجلس و طلاب استان‌های دیگر منتشر شد. روزنامه هم‌میهن در گزارشی با عنوان «نامه بزن، پول بگیر»، در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۱، فاش کرد که وزارت نفت به جای اختصاص بودجه «مسئولیت‌های اجتماعی» به مردم و شهرهای نفت‌خیز از جمله ساکنان خوزستان، در ازای نامه‌های نمایندگان مجلس، حوزه‌های علمیه، روحانیون و هیئت‌های مذهبی مناطق دیگر، بودجه‌های ده‌ها میلیارد تومانی در اختیار این افراد قرار داده است.

بر اساس یکی از نامه‌های منتشرشده در این گزارش، وزارت نفت برای «تکمیل ابنیه طراحی‌شده و تجهیزات موردنیاز» مسجد جمکران، ۵۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است.

بابک دارابی، مشاور اجتماعی وزیر نفت، با تایید کمک وزارت نفت به مسجد جمکران، درباره دلیل تخصیص چنین بودجه‌ای به این مسجد، گفت: «مسجد جمکران به‌عنوان یکی از پایگاه‌‌های تشیع یکسری کمبودها و نیازمندی‌‌هایی دارد که برای زوار زحمت ایجاد کرده است. در این شرایط کرونایی، شاید نیاز باشد آب بهداشتی در اختیار زوار باشد یا وقتی وارد صحن می‌‌شوند، از هوای خنک بهره‌‌مند باشند یا برخی اقلام روشنایی و مسائل تاسیساتی در این مسجد موردنیاز است.»

جواد اوجی، وزیر نفت، در نامه‌ای دیگر، در پاسخ به درخواست مجمع نمایندگان استان فارس، با پرداخت بخشی از بودجه خدمات اجتماعی وزارت نفت» به تولیت حرم شاهچراغ در شیراز موافقت کرده است.

همچنین در یکی از نامه‌ها، فریدون عباسی دوانی، نماینده فعلی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، از وزیر نفت خواسته است تا بخشی از بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت را به «تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و جبران خسارت وارده به حوزه علمیه صالحیه شهر کازرون در استان فارس» اختصاص دهد. وزیر نفت هم دستور «اقدام با نظر مساعد» در این مورد را صادر کرده است.

نامه نماینده خامنه‌ای در استان فارس و امام جمعه شیراز به وزیر نفت برای ساخت ۷۰۰ خانه برای طلاب و روحانیان استان فارس از محل بودجه «مسئولیت اجتماعی وزارت نفت» یکی دیگر از این موارد است که جواد اوجی، وزیر نفت، با آن هم موافقت کرده است.

تمام این‌ها در حالی است که بسیاری از شهرها و روستاهای خوزستان به دلیل آثار و تبعات فعالیت پروژه‌های وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه آن با بحران‌‌های معیشتی و محیط زیستی شامل بی‌آبی، آلودگی خاک و بحران ریزگردها مواجه‌اند. بحران بی‌آبی از خود شهر اهواز، مرکز استان خوزستان، و مناطقی چون غیزانیه، سیاحی، کوی مشعلی، شکاری و کارون تا بسیاری از روستاهای این استان گسترش یافته است.

براساس نظامنامه نحوه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت، وزارت نفت و همه شرکت‌های زیر مجموعه آن باید بخشی از درآمد خود را به ارائه خدمات بهداشتی، عمرانی، آبادانی شهرها و روستاهای اطراف تاسیسات نفتی و افزایش توانمندی و رضایت‌مندی مردم جوامع بومی و ساکنان مناطق همجوار با تاسیسات نفت و گاز که زندگی‌شان در اثر پروژه‌ها و تاسیسات نفت و گاز خسارت دیده است، اختصاص دهد.

بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در سال ۱۴۰۱ آن‌طور که جواد اوجی گفته، ۱۴ هزار میلیارد تومان است؛ اما مقام‌های وزارت نفت با وجود شعارهای تبلیغاتی درباره اختصاص بخشی از این بودجه به خوزستان و دیگر مناطق نفت‌خیز، همچنان بخش عمده آن را به ائمه جمعه، روحانیون، طلاب، مراکز مذهبی، نمایندگان مجلس، افراد ذی‌نفوذ، بستگان مقام‌ها و برخی نهادهای حکومتی در دیگر شهرهای ایران اختصاص می‌دهند.

اعتراض روز جمعه در مصلای اهواز به وزیر نفت نشان داد که علاوه بر طیف گسترده‌ای از مردم شهرها و روستاهای خوزستان که بارها برای اعتراض‌ به خیابان‌ها آمده‌اند، در حال حاضر حتی افرادی که خبرگزاری فارس آن‌ها را «نمازگزاران معترض به وزیر نفت» خواند، نیز از تبعیض گسترده و فساد مقام‌های حکومتی به ستوه آمده‌اند.