اقدام تازه حوزه علمیه برای تسلط بیشتر بر نظام بانکی کشور

مجلس اهداف طرح بانکداری اسلامی را تصویب کرد؛ شورای فقهی بانک مرکزی از استقرار ناظر شرعی در بانک‌ها خبر داد

مصباحی مقدم اعلام کرد که ناظران شرعی مطابق دستورالعمل و چک‌لیستی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، کار نظارت را انجام خواهند داد - KHAMENEI.IR / AFP

غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی ایران، اعلام کرد این شورا در نظر دارد تا برای هر بانک در ایران یک «ناظر شرعی» منصوب کند.

مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: «افرادی که به عنوان ناظر شرعی تعیین می‌شوند باید یک دوره آموزشی بگذرانند، به این شکل که متقاضیان در رقابتی شرکت می‌کنند و گروهی که موفقیت به دست می‌آورند، پس از احراز شایستگی‌ها برای انجام این کار به بانک‌ها معرفی می‌شوند.»

مصباحی مقدم اعلام کرد که ناظران شرعی مطابق دستورالعمل و چک‌لیستی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، کار نظارت را انجام خواهند داد.

پیش از این از عنوان «ناظر شرعی» برای نظارت روحانیون بر موضوع حلال وحرام ذبح دام، پرندگان و صید آبزیان استفاده می‌شد. اما از دی ماه ۱۴۰۰ پس از سفر علی صالح آبادی، رئیس وقت بانک مرکزی به شهر قم، اعلام شد که در راستای تحول نظام بانکی، افرادی به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق بانک‌ها حاضر خواهند شد.

همزمان با این اعلام این خبر، صبح روز یکشنبه، ۳۰ مرداد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اهداف طرحی به نام بانکداری اسلامی را تصویب کردند. نمایندگان مجلس با ۱۹۸ رای موافق، یک رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه با ماده یک این طرح موافقت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از کمک به تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام به‌ویژه بندهای (۱) و (۹) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان اولین هدف تصویب این قانون نام برده شده است. دیگر اهداف تصویب این طرح نیز «ارتقای استقلال، اقتدار، کارآمدی و پاسخگویی بانک مرکزی»، «ارتقای سلامت، اثربخشی و پاسخگویی شبکه بانکی» و «مدیریت ایجاد اعتبار و تنظیم جریان نقدینگی کشور» عنوان شده است. اهدافی که تا به امروز به صورت مشخص توضیحی در مورد سیاست‌های اقتصادی مد نظر آن داده نشده است.

مجلس ایران در حالی در تلاش است هرچه زودتر طرح بانکداری اسلامی را به تصویب برساند که بسیاری از کارشناسان دینی بر این عقیده هستند که امری به نام «بانکداری اسلامی» در دین اسلام وجود ندارد.

از طرفی مفاهیم ساده بانکداری مانند دریافت سود بانکی از سال‌ها پیش مورد اعتراض برخی مراجع تقلید و روحانیون قرار گرفته بود. محمدتقی بهجت، یکی از مراجع تقلیدی بود که سود سپرده را ربا و حرام می‌دانست.

فساد بانکی و اختلاس در بانک‌ها همواره یکی از بیشترین اخبار مربوط به فساد مالی را به خود اختصاص داده است. تلاش برای اسلامی‌سازی بانک‌ها در اوج ناکارآمدی اقتصادی جمهوری اسلامی و افزایش فقر و تنگدستی در ایران انجام می‌گیرد.