آرامکو عربستان سعودی از سود ۴۸.۴ میلیارد دلاری خود رونمایی کرد

قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه کاهش یافته اما همچنان نزدیک به ۱۰۰ دلار است

امین حسن الناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو:پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفت همچنان به رشد خود ادامه دهد - AFP

شرکت آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی، روز یکشنبه ۲۳ مرداد (۱۴ اوت) از سود ۴۸.۴ میلیارد دلاری خود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ رونمایی کرد.

این میزان سود کلان، پس از دوران همه‌گیری کرونا و همچنین تهاجم نظامی روسیه به اوکراین رخ داد؛ اتفاق‌هایی که به افزایش تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت‌های نفت خام منجر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان پس از اعلام ۳۹.۵ میلیارد دلار درآمد خالص در سه‌ماهه اول، دومین رکورد سه‌ماهه متوالی خود را نیز به ثبت رساند و به این ترتیب ۹۰ درصد در طول سال رشد کرد.

امین حسن الناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو با اشاره به سود کلان این شرکت اظهار کرد: «در حالی که نوسان‌های بازار جهانی و بی‌ثباتی در وضعیت اقتصادی همچنان پابرجاست، رویدادهای نیمه اول سال جاری نشان داد که در صنعت ما سرمایه‌گذاری مستمر یک امر ضروری است. سرمایه‌گذاری هم برای کمک به تضمین عرضه انرژی و هم برای تسهیل انتقال آن مورد نیاز است».

او افزود: «پیش‌بینی می‌شود که با وجود فشارهای اقتصادی، تقاضای نفت همچنان به رشد خود ادامه دهد.»

بنا بر اعلام آرامکو،‌ درآمد خالص این شرکت در «شرایط قوی بازار» نسبت به سه ماهه اول ۲۲.۷ درصد افزایش یافته است. سود نیمه سال این شرکت ۸۷.۹ میلیارد دلار بود که از ۴۷.۲ میلیارد دلار برای مدت مشابه سال ۲۰۲۱ فراتر رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرامکو همچنین در سه ماهه دوم ۱۸.۸ میلیارد دلار سود سهام پرداخت کرد و همین مبلغ را در سه ماهه سوم پرداخت خواهد کرد. سود سه ماهه که بالاترین میزان از زمان عرضه شناور آرامکو در اواخر سال ۲۰۱۹ است، پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر رقم ۴۶.۲ میلیارد دلار را پشت سر گذاشت.

آرامکو روز یکشنبه، ۴۰.۸ ریال (۱۰.۹ دلار) در بورس عربستان قیمت‌گذاری شد. این شرکت، ۱.۷ درصد از سهام خود را در دسامبر ۲۰۱۹ در بورس عربستان عرضه کرده بود و ۲۹.۴ میلیارد دلار در بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی جهان به دست آورد.

اوایل این ماه، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده بود که تقاضای جهانی نفت در سال جاری بیش از پیش‌بینی‌های قبلی افزایش خواهد یافت. بر اساس پیش‌بینی این سازمان، موج گرما و افزایش قیمت گاز، کشورها را وادار به تغییر سوخت برای تولید برق کرده است.

 بنا بر آمارهای منتشرشده، قیمت نفت به دلیل افزایش عرضه، نسبت به اوج خود در ماه ژوئن ۳۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است، اما همچنان نزدیک به ۱۰۰ دلار است.

گروه کشورهای تولیدکننده نفت اوپک، باوجود فشار رهبران غربی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای تولید بیشتر، به تدریج تولید خود را افزایش داده است.

جو بایدن که پیش از این از کاهش ارتباط با عربستان سعودی بر سر قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ خبر داده بود، ماه گذشته از عربستان سعودی بازدید کرد. بسیاری از تحلیلگران، سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان را ناشی از بحران‌های جهانی و تقاضا برای افزایش عرضه نفت ارزیابی کردند. 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز از زمان حمله روسیه در ماه فوریه به عربستان سعودی سفر کرده است.

بیشتر از جهان