سفر احتمالی رئيس‌جمهوری چین به ریاض

روابط و همکاری‌های چین و عربستان سعودی طی دو دهه گذشته گسترده بوده است

تحکیم روابط چین و عربستان سعودی از این جهت اهمیت دارد که روابط ریاض و واشنگتن، در دوره ریاست جمهوری بایدن، همچنان روی به سردی است- Lintao Zhang / POOL / AFP

روزنامه گاردین در یک گزارش اختصاصی نوشت انتظار می‌رود هفته آینده شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های عربستان سعودی عازم ریاض شود. در صورت انجام این سفر، این نخستین سفر بین‌المللی رئیس‌جمهوری چین، بعد از شیوع ویروس کرونا، از ابتدای سال ۲۰۲۰، تاکنون به‌حساب می‌آید.

روزنامه گاردین روز پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت مقام‌های سعودی می‌خواهند مراسم استقبالی مانند استقبالی که از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۷ به عمل آمد ترتیب دهند.

 مراسمی که به‌مراتب، در مقایسه با استقبال از جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، باشکوه‌تر ارزیابی شد.

در سال ۲۰۱۷، زمانی که ترامپ در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی سفر کرد، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در فرودگاه به استقبال او رفت. در حالی که در مراسم استقبال از بایدن در فرودگاه تنها امیر مکه و سفیر عربستان سعودی در واشنگتن حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه گاردین در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه‌اش نوشت «استقبال بی‌سابقه» از رئيس‌جمهوری چین می‌‌تواند نشان از تحکیم روابط پکن و ریاض و نشان‌ دادن چین در جایگاه یک «متحده» عربستان سعودی باشد.

به‌نوشته گاردین، تحکیم روابط چین و عربستان سعودی از این جهت اهمیت دارد که روابط ریاض و واشنگتن، در دوره ریاست جمهوری بایدن، همچنان روی به سردی است.

چند ساعت پس از انتشار گزارش روز پنج‌شنبه گاردین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد در حال حاضر نمی‌تواند اطلاعاتی از سفر احتمالی رئيس‌جمهوری چین به ریاض ارائه دهد؛ با این حال گزارش گاردین را نیز تکذیب نکرد.

روابط و همکاری‌های چین و عربستان سعودی طی دو دهه گذشته گسترده بوده است. اما بعد از شروع ولیعهدی شاهزاده محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۶،  این روابط در سطح دیگری گسترش یافت و عمیق‌تر شد.

بیشتر از جهان