آتش‌سوزی در جوزجان شماری از خانه‌ها را تخریب کرد

طالبان برای خاموش کردن آتش، دستور دادند که مردم مراسم ختم و قرآن و دعا برگزار کنند

طالبان گفتند خاموش کردن آتشی که عامل آن «موجودات فرازمینی» است، از عهده‌شان خارج است-عکس:ایندیپندنت فارسی

آتش‌سوزی در شهرستان فیض‌آباد استان جوزجان در شمال افغانستان که از روز شنبه، ۱۵ مرداد (۶ اوت) آغاز شد، تاکنون نزدیک به ۱۰۰ خانه را ویران کرده است و احتمال گسترش آتش به خانه‌های بیشتر نیز نگرانی‌ها را افزایش داده است.

رئوف مراد، از ساکنان شهرستان فیض‌آباد، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان در پاسخ به درخواست‌های مکرر ساکنان این شهرستان برای اعزام تیم فنی مهار آتش‌، پاسخ رد دادند و گفتند، خاموش کردن آتشی که عامل آن «موجودات فرازمینی» است، از عهده طالبان خارج است.

به گفته مراد، در دو روز گذشته شماری از روحانیون فیض‌آباد و اعضای طالبان در محل آتش‌سوزی حاضر شدند و پس از خواندن دعا، ادعا کردند که «اجنه» را دیده‌اند که می‌کوشند خانه‌های مردم را آتش بزنند.

در یک فایل صوتی که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، یک  مسئول محلی طالبان در شهر شبرغان، در پاسخ به درخواست کمک از سوی یکی از اهالی فیض‌آباد می‌گوید، آتش‌سوزی در آن شهرستان ناشی از «خشم و غضب خداوند» است و مردم باید مجالس ختم قرآن و دعا برگزار کنند.

این مسئول طالبان می‌افزاید که به باور او، آتش‌سوزی کار «موجودات فرازمینی» است و خاموش کردن آن از عهده مردم خارج است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالباسط عینی، متخصص زمین‌شناسی و معدن که پیش‌تر ساکن روستای بالا مردیان در شهرستان فیض‌آباد بوده است و اکنون در ترکیه زندگی می‌کند، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت که آتش‌سوزی ناگهانی رخ داده است و در چهار روز گذشته، مردم و افراد طالبان نتوانسته‌اند آن را خاموش کنند. به گفته عینی، در محله‌ها و خانه‌هایی که در اثر آتش سوخته‌اند، هیچ‌گونه زمینه بروز آتش‌ وجود نداشته است و مردم از گسترش آتش و ویران شدن خانه‌های خود وحشت کرده‌اند.

عینی می‌گوید خویشاوندان او که هنوز در فیض‌آباد سکونت دارند، در صحبت با او گفته‌اند که زنان و کودکان روستای بالا مردیان، مدعی‌اند که موجوداتی را می‌بینند که با مشعل‌هایی در دست، خانه‌ها را آتش می‌زنند، اما هیچ‌یک از مردان روستا این «موجودات» را ندیده‌اند. پخش این ادعا که «موجودات ناشناخته» عامل آتش‌سوزی‌اند، باعث شده است که شماری از ساکنان شهرستان فیض‌آباد خانه‌های خود را ترک کنند و به سمت شهرهای شبرغان و مزارشریف بکوچند.

با این حال، عینی این احتمال را که آتش سوزی به دلیل وجود چاه‌های نفت و گاز در بخش‌هایی از جوزجان و نیز بالا رفتن دمای هوا تا ۵۰ درجه در روزهای اخیر، رخ داده باشد، رد نمی‌کند. عینی می‌افزاید که به دلیل نبود افراد متخصص در محل آتش‌سوزی و پخش شایعاتی مبنی بر آنکه گویا این آتش‌سوزی را «موجودات ناشناخته» ایجاد کرده‌اند، یافتن عوامل حریق و اطفای آن را دشوار کرده است.