گمانه‌زنی درباره دوره تازه مذاکرات وین

رسانه‌ها و تحلیگران درباره به نتیجه رسیدن دور تازه‌ مذاکرات چندان خوش‌بین نیستند

هنوز مشخص نیست که آیا پس از مذاکرات ماه پیش در دوحه، پیشرفتی به‌دست می‌آید یا خیر-Handout / AFP

در آستانه برگزاری دوره تازه‌ای مذاکرات احیای برجام در وین، روزنامه‌ها و رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌های به تحلیل و پیش‌بینی نتایج این دور تازه از مذاکرات پرداختند. روز چهارشنبه ایران، آمریکا و مقام‌های «اتحادیه اروپا» اعلام کردند برای دور جدیدی از مذاکرات نمایندگان خود را به‌ وین می‌فرستند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی که بامداد پنج‌شنبه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد نوشت: هنوز به‌طور دقیق روشن نیست که آیا تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده در وین حاضر خواهند بود و نیز هنوز مشخص نیست که آیا پس از مذاکرات بی‌نتیجه ماه پیش در دوحه، پیشرفتی به‌دست آمده است یا خیر.

روز چهارشنبه انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: به‌منظور گفت‌وگو درباره اجرایی شدن کامل توافق «برجام»، بر پایه طرح پیشنهادی جوزپ بورل، عازم وین است.

جوزپ بورل، شنبه این هفته در یادداشتی در وب‌سایت «اتحادیه اروپا» نوشته بود: زمان برای گفت‌وگوهای اضافی به پایان رسیده و تصمیم‌های سیاسی برای نجات «برجام» باید همین حالا گرفته شود.

به‌گفته بورل، او طرحی آماده کرده که به جزئیات روند لغو تحریم‌ها و اقداماتی که حکومت ایران باید در راستای بازگشت به تعهدات پذیرفته‌شده‌اش در «برجام» انجام دهد اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وال‌استریت‌ژورنال، در بخش دیگری از گزارش  خود ضمن اشاره به مواضع بورل و محتوای یادداشتی که او پیشتر در این روزنامه منتشر کرده بود، نوشت: نشست غیرمنتظره وین، پس از ارائه طرح بورل برنامه‌ریزی شده است و به‌نظر می‌رسد آخرین تلاش‌ها برای نجات توافق از هم‌ گسسته «برجام» باشد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز بامداد پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن، بدون ذکر نام نوشت، نمایندگان آمریکا امید چندانی به پیشرفت در این دور تازه از مذاکرات وین ندارند. 

سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود به‌نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت آنها از تلاش‌های جوزپ بورل قدردانی می‌کنند. به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا واشنگتن آماده است تا بر پایه طرح کلی توافق که از ماه مارس روی میز است اقدام کند.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به‌منظور دست‌یابی به یک توافق لازم است که حکومت ایران از طرح موضوع‌های «خارج از برجام» دست بردارد.

گفته‌ می‌شود حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده از خواسته‌های حکومت ایران است که به روایت برخی منابع اخیرا در آن تجدید نظر شده است.