کمیسیون اروپا: خودداری بوریس جانسون از امضا، چیزی را عوض نمی‌کند

رهبران اتحادیه اروپا هنوز هم می‌توانند تقاضای تمدید برگزیت را رد کنند

بوریس جانسون در مجلس عوام بریتانیا - JESSICA TAYLOR / UK PARLIAMENT / AFP

سخنگوی اتحادیه اروپا در بروکسل می‌گوید تلاش بوریس جانسون برای خنثی کردن تعویق برگزیت از طریق خودداری از امضای تقاضانامه تمدید ضرب العجل خروج، «چیزی را تغییر نمی‌دهد».

سخنگوی کمیسیون اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت این نامه همچنان رسمیت خود را حفظ کرده هرچند نخست وزیر تنها فتوکپی امضاء نشده آن را به بروکسل فرستاد. این عمل آقای جانسون تلاشی بود برای دور زدن قانون موسوم به «متمم بِن» مبنی براین که در صورت عدم رای پارلمان بریتانیا به پیشنهاد توافق با اتحادیه، او را ملزم به تقاضای تمدید ضرب العجل می‌کرد. (توضیح: آقای جانسون همواره مخالفت قاطع خود را برای تمدید مهلت برگزیت اعلام کرده بود). 

در این میان، متحد اصلی آقای جانسون، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است که «جای بحث ندارد» که اتحادیه اروپا با تقاضای تمدید ضرب العجل برگزیت موافقت خواهد کرد. 

ماه‌ها بود که نخست وزیر بریتانیا تاکید می‌کرد که طرح محرمانه‌ای دارد که می‌تواند با استفاده از یک کاستی قانونی، از تقاضای تمدید ضرب العجل پرهیز کند، اما قمار نخست وزیر نهایتا توخالی از آب درآمد.

سخنگوی کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: «پرزیدنت توسک (رئیس شورای اروپا) روز شنبه دریافت تقاضای تمدید (ضرب العجل برگزیت) تایید کرد، و همانطور که پیشتر گفت، در حال حاضر مشغول مشاوره با اعضای ۲۷ گانه اتحادیه اروپاست. بنابراین، این شکل، چیزی را برای ما تغییر نمی‌دهد».

سخنگوی کمیسیون اروپا در پاسخ به این سئوال که آیا نبود امضای آقای جانسون پای تقاضانامه چیزی را تغییر داده است یا نه، گفت: «نه». 

رهبران اتحادیه اروپا هنوز هم می‌توانند تقاضای تمدید برگزیت را رد کنند، زیرا پذیرش آن مستلزم رای مثبت تمامی ۲۷ کشور عضواتحادیه است.

اما پیتر آلتمایر، یکی از وزرای دولت آلمان به رسانه «دویچلند فونک» گفت: «ما تاکنون دوبار با تمدید موافقت کرده‌ایم. من بارها نظرم را گفته‌ام که از نظر ایدئولوژیک با تمدید مهلت (برگزیت) برای چند روز یا چند هفته مخالفتی ندارم، اما مشروط بر این که نتیجه مثبت داشته و شامل خروج بدون توافق (بریتانیا) نشود. اگر بریتانیا یکی از گزینه‌های بلند-مدت‌تر مثل انتخابات عمومی یا یک رفراندوم دیگر را انتخاب نکند، تردیدی نخواهد بود که اتحادیه اروپا باید این کار را بکند، و این نظر من است».  

آقای آلتمایر در ارتباط با این سئوال که آیا پارلمان سخنگوی بریتانیاست یا دولت، گفت این «موضوع بسیار مشکلی» است و افزود: «هردو نماینده مواضع مختلفی هستند».

در این میان، پارلمان اروپا تصمیم گرفته با توجه به بی اطمینانی‌هایی که در پارلمان بریتانیا وجود دارد و احتمال تمدید مهلت آن، رای در مورد برگزیت را تا روز پنجشنبه به تعویق بیندازد.

گی فرهوف اشتات، هماهنگ کننده «گروه اولویت‌های برگزیت» در پارلمان اروپا به دنبال جلسه‌ای با اعضاء گفت: «ما به کنفرانس روساء توصیه خواهیم کرد که پیش از رای نهایی ما، تصویب و توافق کامل در بریتانیا باید صورت گرفته باشد».

تصور کلی بر این است که اگر پارلمان بریتانیا (با توافق پیشنهادی بوریس جانسون) موافقت کند، ممکن است نمایندگان پارلمان اروپا برای یک شور اضطراری احضار شوند.

گفته می‌شود نامه آقای جانسون به اتحادیه اروپا (برای تمدید ضرب العجل برگزیت) تنها یک فتوکپی امضا نشده بوده است. او همچنین به ضمیمه، نامه‌ای به امضای سفیر بریتانیا در اتحادیه اروپا فرستاد که خاطرنشان می‌کرد نامه اصلی از جانب پارلمان بریتانیا فرستاده شده و نه دولت.

آقای جانسون در نامه سومی که آن هم به رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا فرستاده شده، نامه اول را پس گرفته و گفته است خواهان تمدید مهلت برگزیت نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی کمیسیون اروپا خاطرنشان کرد که هیچیک از شیوه‌های آقای جانسون در این که آیا او تقاضای تمدید مهلت کرده یا نه، تغییری نمی‌دهد. 

متمم لایحه موسوم به «لایحه بِن» که توسط نمایندگان مخالف دولت و احزابشان در پارلمان تدوین شد، بوریس جانسون را ملزم می‌کرد در صورت عدم تصویب پیشنهاد توافقش با اتحادیه اروپا، تا پایان ساعات روز شنبه ۱۹ اکتبر، از اتحادیه تقاضا کند مهلت برگزیت را تمدید کند.

آقای جانسون در نامه ضمیمه این تقاضانامه به اتحادیه اروپا نوشت: «هرچند اتحادیه اروپا اختیار پذیرش تقاضایی که از طرف پارلمان (بریتانیا) مطرح شده را داشته یا می‌تواند گزینه دیگری برای تمدید مهلت (برگزیت) ارائه کند، اما من از زمانی که در مقام نخست وزیری قرار گرفته‌ام، خاطرنشان کرده‌ام – و امروز بار دیگر خاطرنشان کردم – که از نظر من هرگونه تمدید (مهلت برگزیت) به منافع بریتانیا و اتحادیه اروپا و روابط ما لطمه می‌زند. ما باید این روند را به نتیجه برسانیم تا بتوانیم وارد مرحله بعدی شده روابط جدیمان را شکل دهیم».

گفته می‌شود موضوع تمدید مهلت برگزیت در اجلاس سران اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. اما انتظار می رود اتحادیه اروپا پیش از واکنش رسمی به تقاضای بریتانیا، تا اواسط هفته جاری صبر کند تا ببیند وقایع در پارلمان بریتانیا چگونه شکل می‌گیرد. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent