سخنگوی وزارت خارجه ایران: بریتانیا و فرانسه به آمریکا برای رسیدن به توافق فشار بیاورند

وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه در بخشی از بیانیه مشترک خود نوشتند: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که ایران، تحت هیچ شرایطی، نباید سلاح هسته‌ای تولید کند

مقام‌های آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌تر هشدار داده‌‌‌اند که زمان گریز هسته‌ای ایران به کمتر از چند روز رسیده است - Handout / EU DELEGATION IN VIENNA / AFP

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا، بریتانیا و فرانسه درباره لزوم جلوگیری دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، گفت بریتانیا و فرانسه به‌جای ایستادن کنار آمریکا، باید به متحد خود فشار بیاورند تا تصمیم‌های لازم را برای توافقی پایدار و قوی اتخاذ کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ، در صفحه توییترش نوشت: «انگلیس و فرانسه به‌جای آنکه در کنار مقصر وضعیت فعلی برجام بایستند، باید به متحدان خود فشار بیاورند که تصمیمات لازم را برای یک توافق پایدار و قوی اتخاذ کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت: «ناکارامدی تهدید و تحریم پیش از این ثابت شده است.»

این سخنان کنعانی در واکنش به بیانیه مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا به‌مناسبت دهمین‌ سالگرد کنفرانس منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای بود. در این بیانیه ضمن ابراز تاسف از تن ندادن ایران به احیای برجام، این سه کشور بر لزوم  جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.

وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه در این بیانیه‌ مشترک از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشاء نامعلوم اورانیوم و فعالیت‌های هسته‌ای در سه سایت اعلام‌نشده بی‌درنگ پاسخ دهد و بر اساس معاهده ان‌پی‌تی، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

این سه کشور تاکید کردند که خود را متعهد می‌دانند تا به بحران‌های منطقه‌ای گسترش تسلیحات هسته‌ای در هرکجا که رخ دهد، رسیدگی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه در این بیانیه گفتند که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک، جمهوری اسلامی از فرصت ایجاد‌شده برای بازگشت به اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.

آن‌ها در این بیانیه مشترک از ایران خواستند تا بار دیگر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را به‌طور کامل اجرا کند.

وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه  در بخشی از این بیانیه نوشتند: «ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که ایران تحت هیچ شرایطی نباید سلاح هسته‌ای تولید کند.»

این بیانیه در حالی منتشر شد که سه مقام جمهوری اسلامی شامل کمال خرازی، مشاور علی خامنه‌ای در امور بین‌الملل، محمدجواد لاریجانی، معاون پیشین قوه قضاییه، و محمد سلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده‌اند که ایران توانایی تولید بمب هسته‌ای را دارد اما در حال حاضر، ساخت بمب هسته‌ای در دستور کار قرار ندارد.

در این میان، محمدجواد لاریجانی، معاون پیشین قوه قضاییه جمهوری اسلامی، گفت در صورتی که ایران قصد ساختن بمب هسته‌ای داشته باشد، کسی توان جلوگیری از آن را ندارد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱  گفت دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ پیشرفته از جمله ۵۰۰ سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر۶ داده شده است و فرایند فعال‌سازی و گازدهی به این سانتریفیوژها ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد.

مقام‌های آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌تر نیز هشدار داده‌‌ بودند که زمان گریز هسته‌ای ایران به کمتر از چند روز رسیده است. با این حال، اقدام جمهوری اسلامی به راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ پیشرفته به سرعت غنی‌سازی و افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران شتاب بیشتری خواهد داد.