حسین شیرازی، فرزند یکی از مراجع شیعه، ممنوع‌الخروج شد

از جمله انتقادهای بیت شیرازی به جمهوری اسلامی، ممنوعیت مراسم موسوم به «قمه‌زنی» در ایران است

افراد نزدیک به بیت شیرازی می‌گویند نهادهای امنیتی به غیر از ممانعت از خروج شیرازی از کشور، گذرنامه‌اش را نیز توقیف کرده‌اند -- منبع: اخبار شیعه

برخی منابع خبری فارسی‌زبان از ممنوع‌الخروج شدن حسین حسینی شیرازی، فرزند صادق حسینی شیرازی از مراجع تندروی شیعه، خبر دادند. افراد نزدیک به صادق شیرازی با انتشار متنی در این مورد نوشتند که حسین شیرازی در روز ۲ مرداد ۱۴۰۱ به قصد سفر به کشور کویت به «فرودگاه تهران» مراجعه می‌کند، اما با نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران از خروج او ممانعت به‌عمل می‌آورند.

بر اساس این متن منتسب به نزدیکان بیت شیرازی، هدف او از ترک ایران شرکت در مراسم عزاداری ایام محرم بوده که «هر ساله در پی دعوت جمعی از مقلدین و دوستداران ایشان در کویت برگزار می‌شود.» نویسنده یا نویسندگان این بیانیه همچنین تاکید دارند که نیروهای امنیتی حکومت ایران نه تنها به حسین شیرازی اجازه خروج از کشور را ندادند، بلکه «مدارک شناسایی و پاسپورت» او را هم توقیف کرده‌اند.

برخی منابع نزدیک به بیت شیرازی نیز مدعی شده‌اند مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به‌وسیله جواد علوی بروجردی، از مراجع تقلید شیعه در قم، به صادق شیرازی پیام داده‌اند که در ایام عزاداری محرم هیچ سخنی علیه حکومت ایران بر زبان نیاورد، در عین‌حال که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز با گردش مالی بیت او کاری نخواهند داشت.

در بخشی از این نامه که تصویر آن در وبسایت «اخبار شیعه» منتشر شده، چنین آمده است:«به‌خاطر حساسیت اوضاع نسبت به جلسه امشب، فقط در حوزه تبلیغ باشد و از کنایه و تعریض پرهیز شود.» در پایین این نامه تاریخ ۲۸ ذی‌حجه سال ۱۴۴۳ قمری ذکر شده است که برابر است با ۶ مرداد ۱۴۰۱.

با این وجود همچنان هیچ منبع مستقلی، اصالت این نامه منتسب به جواد علوی بروجردی را تایید نکرده است.

حسین شیرازی پنج سال قبل نیز به‌وسیله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. شیرازی در سال ۱۳۹۶ با نقد نظریه ولایت فقیه، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، را با فرعون مقایسه کرد. او در آذر سال ۱۳۹۶ گفت ولی فقیه در جمهوری اسلامی ایران همان جایگاهی را دارد که فراعنه مصر داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از بازداشت حسین شیرازی، گروهی از هوادارهای او و خانواده‌اش به سفارت جمهوری اسلامی در لندن حمله کردند و پس از پایین کشیدن پرچم حکومت ایران، پرچم مطلوب خودشان را بر فراز این سفارتخانه آویختند.

اما حسین شیرازی تنها فرد خانواده‌اش نیست که موضعی انتقادی نسبت به نظریه ولایت فقیه دارد. بر اساس اظهارات محسن کدیور، اسلام‌شناس و از افرادی که پیش‌تر به‌ جمهوری اسلامی ایران نزدیک بود، محمد حسینی شیرازی، برادر صادق شیرازی، نیز «به‌جای اعتقاد به ولی فقیه، قائل به ولایت شورای فقها یا شورای مراجع تقلید بود.» کدیور می‌گوید محمد شیرازی اگر چه در دوران رهبری علی خامنه‌ای به حصر خانگی نرفت، اما محدودیت‌های زیادی به او تحمیل شد.

با این حال موارد مطرح شده از سوی محسن کدیور را نمی‌توان نشانه روشن‌بینی بیت شیرازی دانست. مواضع صادق شیرازی و فرزند او، حسین شیرازی، در برخی موارد حتی از مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز تندتر است. به‌عنوان مثال صادق شیرازی معتقد است «مجلس به‌هیچ وجه حق قانونگذاری در مقابل قوانین شرع و کم و زیاد کردن آن را ندارد و وظیفه مجلس در اسلام منحصر است.»

همچنین یکی از انتقادهای جدی بیت شیرازی به نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران ممنوع کردن مراسم موسوم به «قمه‌زنی» از سوی دولت در ایام محرم است؛ انتقادی که حسین شیرازی در سخنرانی مشهورش در آذر ۱۳۹۶ نیز به آن اشاره کرد.

از سوی دیگر کارگزارهای دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که افراد عضو شبکه تحت نفوذ بیت شیرازی، چهره‌های مورد احترام اهل سنت را با زبانی توهین‌آمیز مورد خطاب قرار می‌دهند.